Leraren te weinig kennis vluchtelingenkinderen

Docenten vinden dat ze onvoldoende kennis hebben over het begeleiden van getraumatiseerde kinderen van vluchtelingen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
De scholen vrezen dat de werkdruk voor leerkrachten zal oplopen doordat ze te weinig kennis hebben over het begeleiden van getraumatiseerde vluchtelingenkinderen.
De scholen vrezen dat de werkdruk voor leerkrachten zal oplopen doordat ze te weinig kennis hebben over het begeleiden van getraumatiseerde vluchtelingenkinderen. - Foto: Free Images

Dit blijkt uit de peiling ‘Onderwijs aan vluchtelingenkinderen: waar knelt het en wat gaat al goed?’, gehouden onder de leden van Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs. De scholen vrezen dat de werkdruk voor leerkrachten zal oplopen door dit probleem. Er is grote behoefte aan scholing omtrent trauma’s van asielzoekerskinderen. Ook vinden de scholen dat er te weinig ‘Nederlands als tweede taal’-docenten zijn. Daarnaast ontbreekt lesmateriaal voor deze specifieke groep kinderen.

Nederland komt steeds meer in actie voor de wanhopige vluchtelingen. Doen jullie hier ook iets mee? Zamelen jullie bijvoorbeeld spullen of geld in? Mail ons >>

In totaal deden bijna vierhonderd schoolleiders mee aan de peiling, die voornamelijk in het basisonderwijs gehouden is. 116 van deze scholen hebben momenteel vluchtelingenkinderen in de klas. De andere scholen hebben in het verleden kinderen van asielzoekers op school gehad. Verus zet een aantal mooie praktijkvoorbeelden van het begeleiden van vluchtelingenkinderen op een rij.

‘Screen allochtone kinderen op psychische stoornissen’

De roep om meer kennis over de begeleiding van vluchtelingenkinderen, komt tegelijkertijd met de resultaten van een promotie-onderzoek naar gedragsproblemen bij niet-westerse migranten. Kinderen van niet-westerse migranten hebben meer gedragsproblemen en psychotische ervaringen, maar minder emotionele problemen dan autochtone Nederlanders, blijkt uit het onderzoek waarmee Marcia Adriaanse promoveert aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Volgens Adriaanse zouden Nederlandse scholen standaard Marokkaans-Nederlandse jeugd moeten screenen op psychische stoornissen.

Klik hier om het rapport van Verus te lezen

Marco Borsato zong voor War Child het prachtige lied ‘Speeltuin’




Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.