Kwartier voorlezen verkleint kans op laaggeletterdheid

Kinderen die dagelijks vijftien minuten worden voorgelezen of zelf lezen, horen ruim 1,1 miljoen woorden per jaar. Dat is 55 keer meer dan kinderen die slechts vijf minuten worden voorgelezen of zelf lezen. Opgroeien in een taalrijke omgeving, thuis en in de kinderopvang, maakt volgens de Stichting Lezen & Schrijven echt het verschil.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Kwartier voorlezen verkleint kans op laaggeletterdheid
Foto: ANP Photo

Op dit moment loopt bijna 13 procent van alle kinderen in Nederland nog altijd het risico om op latere leeftijd laaggeletterd te worden doordat ze opgroeien in een arme taalomgeving.

Taalniveau pm’ers

Stichting Lezen & Schrijven denkt niet dat alleen ouders van doorslaggevende betekenis zijn. ‘Ook het taalniveau van medewerkers in de kinderopvang is van groot belang’ schrijft de Stichting. Voorlezen thuis of in de opvang heeft hetzelfde effect. Als kinderen thuis niet veel met taal in aanraking komen, kan een kwartier lezen op het kinderdagverblijf, bij de gastouder of op de bso het verschil maken.

Werkplezier

Stichting Lezen en Schrijven weet dat kinderopvangmedewerkers en gastouders die zelf taalvaardig zijn, beter in staat zijn om kinderen te ondersteunen in hun taalontwikkeling. Bovendien zorgt het verhogen van het eigen taalniveau voor meer werkplezier en arbeidsperspectief.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.