Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kunst en creativiteit in de kinderopvang: hoe stimuleer je dit?

In de laatste Podje Opvoeden-podcastaflevering van het seizoen praat Joyce Blauwhoff met Jill Pieplenbosch, pedagogisch coach en huiskunstenaar bij Hestia Kinderopvang. Hoe zorg je ervoor dat kunst en creativiteit een plek krijgen binnen de opvoeding van kinderen?
gro-up
Afbeelding van Evgeni Tcherkasski via Pixabay

Met alle kinderen op de groep hetzelfde werkje maken, druist in tegen de creatieve ontwikkeling van kinderen. Hoe kun je deze creativiteit wel stimuleren? Dat begint bij vrijheid, zegt Jill Pieplenbosch: ‘Kinderen willen creëren. Als ze die vrijheid krijgen om dat te doen, komen er zoveel kwaliteiten van kinderen naar boven. Ze zijn aan het maken, aan het doen.’

Vormen van intelligentie

‘Psycholoog Howard Gardner zegt: kinderen hebben veel meer manieren waarop ze kennis vergaren. Sommige kinderen vanuit hun lichaam, vanuit bewegingen, andere kinderen vanuit taal, rekenen of muziek. Ze zijn bewegingsknap, of muziekknap. Er zijn verschillende intelligenties.’

Observeren

Om te ontdekken hoe een kind leert, is het belangrijk te observeren hoe het kind leert. ‘Als je als volwassene ziet op welke wijze een kind leert en daarop inspeelt, kan het kind een enorme groeispurt maken. Vanuit Reggio Emilia is het belangrijk om te kijken naar het kind. Wat interesseert het kind? Wat prikkelt het kind? Elk kind leert anders en elk kind heeft zijn eigen interesses. Als je de verschillende ontwikkelingsgebieden aanraakt in een opdracht, prikkel je kinderen in hun creativiteit. Dit vergt oefening en training voor de pedagogische medewerkers, maar het levert zoveel op. Denk aan kinderen die gefocust aan een creatieve opdracht werken en rust op de groep. Als volwassene wil je blijven leren, ga er maar vanuit dat kinderen dat ook willen. Geef kinderen net dat extra zetje, en vervolgens is het gevoel van overwinning bij een kind zo groot! Het krijgt de drang om door te leren.’

De Nachtwacht

Jill vindt dat elk kind voor z’n vijfde levensjaar De Nachtwacht moet hebben gezien. Waarom? ‘Ik vind dat als je kinderen op jonge leeftijd kunsteducatie aanbiedt, zorg je voor laagdrempeligheid. Het is niet leren, maar doen. Het is leuk, het geeft energie.
De Nachtwacht hangt in het Rijksmuseum, dat is cultureel erfgoed. Er is zoveel te zien op dit schilderij, het is zo verhalend, er is zoveel over te vertellen. Een ontzettend mooi kunstwerk om met jonge kinderen heen te gaan en over door te praten. Tel eens hoeveel mensen erop staan, welke kleuren zie je? Het verhaal leeft door bij de kinderen, ook ná het bezoek.’

Coachen van pm’ers

Jill coacht ook medewerkers om aan de slag te gaan met kunst op de groep. ‘Ik probeer natuurlijk mijn enthousiasme over kunst over te brengen op medewerkers. Vaak lukt dat. Maar sommige medewerkers vinden het moeilijk. Zij zeggen: ik heb niks met kunst. Net zoals je de kinderen benadert door te kijken naar hun intelligentie, kun je ook naar medewerkers kijken. Onderzoek eens vanuit je eigen interesse waarom je bijvoorbeeld niks hebt met kunst. Wat vind je wel leuk? Als ik als pedagogisch coach kunst kan koppelen aan iets waar de pm’er wél passie voor voelen, begint de bal te rollen. Als de vlam eenmaal is aangestoken, dan gaat het, hopelijk, vanzelf.’

Podcast

Beluister de podcast van Joyce Blauwhoff met Jill Pieplenbosch, waarin Jill ook nog tips geeft voor gastouders:

 

Benieuwd naar alle podcastafleveringen van KinderopvangTotaal in samenwerking met Joyce Blauwhoff van Podje Opvoeden? Abonneer je op ons Soundcloud-kanaal, of beluister de afleveringen terug via onze website.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.