Iedere jaar onderzoekt adviesbureau Buitenhek de kwaliteit van de klantbenadering in de kinderopvangbranche. Mystery guests bellen in de rol van een potentiële klant met honderd kinderopvangaanbieders. Zij kunnen punten scoren tot 100 procent. Waren er in 2012 nog zeven organisaties die de hoogste score haalden, dit jaar scoren achttien deelnemer uitmuntend.
Toporganisaties
Buitenhek heeft de organisaties die de 100 procent-score haalden op een rij gezet: Forte BV, Castricum – Het Speeldorp, Soest – Junis, Alphen a/d Rijn – Kinderdam, Rotterdam – Kinderopvang Baarn – Kinderopvang Catalpa, Hengelo – Kinderopvang ’t Steigertje, Rotterdam – Kinderrijk, Amstelveen – KindeX, Voorschoten – Korein Kinderopvang, Eindhoven – Partou Kinderopvang, Amsterdam – Sam & Ko Kinderopvang, Deventer – St. Kinderopvang Bussum Naarden Muiden Muiderberg – SKL Leiderdorp – SKS Alles Kids, Spijkenisse – St. Kinderopvang De Bilt – St. Kinderopvang Enschede en St. Kinderopvang Culemborg.
Wensprofiel
Positieve uitschieter is de oplossingsgerichtheid. In 99 procent van de gevallen wordt een alternatief geboden als er (gedeeltelijk) geen plaats is. Het bepalen van het wensprofiel van ouders is enorm toegenomen. Namen in 2012 nog slechts 41 procent van de organisaties hier de tijd en moeite voor, dit jaar is dat 78 procent. Meer organisaties regelen bij het eerste contact met de potentiële klant een bezichtigingsafspraak. Ook positief is dat bijna geen organisatie (9 procent) nog inschrijfkosten hanteert.
Loslaatmomenten
Het gebeurt nog steeds veel dat organisaties klanten doorverwijzen naar de website, dit doet meer dan de helft van alle organisaties. De mogelijkheid om online in te schrijven is vrijwel gelijk gebleven (78 procent).
De focus op klantbinding is weliswaar het afgelopen jaar opnieuw gestegen, maar nog steeds zijn er veel loslaatmomenten tijdens het eerste klantcontact.
Kleine kinderopvangorganisaties
Nog steeds ontbreekt het vaak aan het noemen van een unique selling point in vergelijking met concurrerende locaties of informele opvang. Opvallend is dat kleine kinderopvangorganisaties hun organisatie beter kunnen verkopen dan kinderopvangorganisaties met meerdere locaties.