Kinderopvang Plus organiseert chatsessies voor ouders

Kinderopvangorganisaties in Zwolle en organisatie Travers Welzijn werken al sinds 1999 met elkaar samen onder de noemer Kinderopvang Plus. Behalve opvoedondersteuning op de groepen, is Kinderopvang Plus nu ook begonnen met online chatsessies voor ouders met opvoedvragen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Opvoedchat.jpg
Hoe om te gaan met mijn agressieve zoontje? Is het lieggedrag van mijn kind normaal? Deze en andere vragen stelden ouders via de chatsessies. - Foto: Fotolia

Bianca Pasman is Coördinator Kinderopvang Plus bij Travers Welzijn. De samenwerking met kinderopvangorganisaties in de gemeente draait nu al achttien jaar en met veel succes. ’Pedagogisch medewerkers weten ons goed te vinden als ze vastlopen. Bijvoorbeeld als een kind achterloopt in zijn ontwikkeling. Soms twijfelen pm’ers of een kind het wel redt in het reguliere onderwijs. Of ze hebben vragen over autisme. We begeleiden kinderen thuis en op de kinderopvang en staan pm’ers bij met advies.’

Agressief gedrag

Maar met deze samenwerking worden nog niet alle kinderen in de stad bereikt. Ook voor de groep ouders en kinderen die niet naar de kinderopvang gaan, is het project online opvoedadvies gestart. Ouders kunnen, ook anoniem, op vaste tijdstippen hun vragen stellen via een online chat. Twee ambulant begeleiders van Travers Welzijn en een medewerker van het Sociaal wijkteam staan de ouders te woord. Zij volgden een speciale training voor online hulpverlening. Veel chatsessies zijn er nog niet geweest, vertelt Pasman. ‘Maar ouders hebben ons al wel gevonden met een aantal vragen.  Zo was er een ouder die wilde weten hoe om te gaan met haar agressieve zoontje. Een andere ouder vond dat haar dochter wel erg veel loog en wilde weten of dit ‘normaal’ was. En nog een ouder wilde advies over het jaloerse  gedrag van haar ene zoontje naar haar andere zoontje.’

Luisterend oor

Tijdens de chatsessies krijgen ouders informatie of advies. ‘Ze krijgen handvatten om eventuele problemen zelf op te lossen. Ook wanneer een ouder zijn hart wil luchten of een luisterend oor zoekt, kan hij/zij contact opnemen. Wanneer ouders meer vragen hebben, wordt er een vervolgafspraak gemaakt’, legt Pasman uit. De professionals zoeken altijd een zo gelijkwaardig mogelijk gesprek. Anoniem bellen mag ook.

Naamsbekendheid

De chatsessie is vooralsnog beschikbaar voor ouders met kinderen van 0-6 jaar. Daar ligt ook de meeste expertise van Kinderopvang Plus. Pasman sluit niet uit dat de dienst in de toekomst wordt uitgebreid naar 6-12 jaar. Maar daarvoor is het nu nog te vroeg. ‘Eerst moeten we werken aan de bekendheid van de chatsessies. Onze partners, ook de kinderopvang, hebben flyers liggen en attenderen ouders er op. Nu proberen we social media in te zetten om de naamsbekendheid te vergroten.’

Kennis pm’ers

De samenwerking met de kinderopvang blijft zoals die is. ‘Het samenwerken onder de noemer ‘Kinderopvang Plus’ bevalt ons, de kinderopvang en de gemeente erg goed. We met deze gezamenlijke aanpak al veel kinderen en ouders kunnen begeleiden.’ Pasman merkt dat pm’ers al veel kennis over probleemgedrag of ontwikkelingsproblemen hebben opgedaan. ‘Steeds vaker kunnen zij problemen zelf oplossen omdat ze er eerder mee te maken hebben gehad. Het gevolg is dat de vragen die bij ons binnenkomen enigszins verzwaren, maar dat is niet erg.‘

Veel ouders van jonge kinderen zijn onzeker en lopen rond met opvoedvragen. Professionals in de kinderopvang zouden ouders veel meer moeten ondersteunen in de opvoeding en daarmee een belangrijke rol kunnen spelen bij vroegsignalering. Dit zeoIgor Ivakic, directeur van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid onlangs. Lees meer

Meer weten over Kinderopvang Plus van Travers Welzijn en de online chatsessies? Klik hier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.