Jonge kinderen kunnen bij rumoer gesprek moeilijk volgen

Kinderen hebben tijdens bijvoorbeeld uitleg baat bij een stille omgeving, omdat zij moeite hebben een gesprek te volgen in een rumoerige omgeving. Volgens onderzoek komt dat omdat bepaalde hersenverbindingen nog niet volgroeid zijn.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

Het vermogen van onze hersenen om in een rumoerige omgeving de woorden van de persoon tegenover ons uit andere stemmen te filteren, wordt het cocktail-party-effect genoemd. Jonge kinderen kunnen een andere persoon minder goed volgen wanneer zij in een lawaaierige omgeving zijn dan volwassenen, blijkt uit eerdere studies.

Hersenactiviteit

Met een MEG-scan, een techniek waarmee de hersenactiviteit in kaart kan worden gebracht, wilden Belgische wetenschappers beter uitzoeken hoe dat komt. Verwerken kinderhersenen geluid op een andere, meer open manier, dan die van volwassenen? Of selecteren hun hersenen al wel selectief en is dat vermogen nog onvoldoende ontwikkeld?

Resultaten

De resultaten van het onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Neuroscience, wijzen duidelijk op dat laatste. De hersenen van een volwassene volgen precies de frequentie van de stem van de gesprekspartner, zagen de onderzoekers op de hersenscans. ‘Maar de hersenen van kinderen blijken daar absoluut niet toe in staat te zijn’, legt hersenonderzoeker Evelien Carrette van het Universitair ziekenhuis Gent in een NPO Radio 1 podcast uit. Carrette vertelt in de podcast hoe de onderzoekers te werk gingen en hoe de kennis die werd opgedaan ouders, professionele verzorgers en kinderen in het dagelijks leven kan helpen.

Niet volgroeid

De hersenen van kinderen proberen geluid uit hun omgeving te filteren, maar slagen hier niet goed in doordat sommige hersenverbindingen nog niet volgroeid zijn. Carrette: ‘Die verbindingen zijn tot het tiende levensjaar nog niet sterk genoeg om cocktail-noise te filteren.’

Lessen kinderopvang

Uit deze ontdekking zijn ook lessen te trekken voor de kinderopvang (waaronder voorschoolse educatie) en onderwijs. ‘Dit onderzoek laat zien dat een stille leeromgeving belangrijk is voor jonge leerlingen. Als een klas rumoerig is, kunnen we niet verwachten dat een leerling uit dat rumoer de opdracht van een leerkracht kan filteren.’

Bron: NPO Radio 1, Vakblad Vroeg

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.