‘Jantien (2) zingt nooit mee in de groep. Wat kunnen wij doen?’

In de groep van pm'er Frederique worden bijna dagelijks liedjes gezongen in de kring. Jantien (bijna drie) doet de bewegingen bij de liedjes wel, maar zingt nooit mee. Ze wordt aangemoedigd, maar zonder succes.
Foto ter illustratie (Fotolia)

Vraag Frederique

‘Wij starten bij ons in de peutergroep de dag met een kring. Hierin zingen we meestal veel liedjes. Wij gebruiken een liedjeskist: alle kinderen pakken een kaartje met een pictogram van het liedje. Jantien (bijna drie) zingt nooit mee. Ze zit er wel bij, pakt ook een kaartje, doet de bewegingen mee, maar meezingen, ho maar! Wij zijn haar enorm aan het aanmoedigen om te zingen, geven haar veel complimenten en steunen haar bij iedere poging. Vooral omdat het zo goed is voor de taalontwikkeling. Wat kunnen we nog meer doen?’

Antwoord Annemiek Waage

‘Wat kunnen jullie nog meer doen? Niets! Ik denk eerlijk gezegd dat jullie al te veel doen. Stel je eens voor, jij zit in een teamvergadering maar je bent niet een echte prater in grotere groepen. Dan vraagt jouw leidinggevende, ten overstaan van het hele team, wat jij ergens van vindt. Je bloost misschien of hakkelt een beetje want nu kijkt iedereen naar jou. En dan zegt je leidinggevende: “Goed zo, Frederique, heel goed gedaan en goed geprobeerd!” Hoe ga jij de volgende teamvergadering in? Denk je: Joepie, misschien mag ik straks weer iets zeggen, of: O jee, als ik maar niet weer de beurt krijg? De kans dat je eerder dichtslaat dan opengaat is vrij groot.

Jantien heeft veel baat bij de gezelligheid, ontvangt en verwerkt waarschijnlijk veel meer taal dan jij je bewust bent. Hoeveel taal laat zij zien als ze in een kleinere groep is, tijdens vrij spel of als ze alleen met jou is? Wellicht hoef je je over haar taalontwikkeling helemaal geen zorgen te maken. Zingen is één van de manieren om taal te stimuleren, maar gelukkig zijn er ook andere manieren, en daar voelt Jantien zich waarschijnlijk wel prettig! Dat is veel belangrijker voor de taalontwikkeling dan ‘verplicht’ meezingen.’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.