
Deze test is beschikbaar gesteld door Opvoedprikkels.nl en maakt deel uit van Het Grote Interactiespel voor Kinderdagverblijven. De test is al in 2014 samengesteld, maar is onlangs vernieuwd. Je wordt gevraagd om op zeven korte situatieschetsen te reageren. Wat doe je als een kindje niet wil wachten tot de rest klaar is met lunchen? Hoe reageer je als een kind valt, maar niet geholpen wil worden? En wat doe je als eerste als een meisje haar eerste stapjes zet? Je kunt kiezen uit zes mogelijke reacties/kleuren. In iedere reactie is één interactievaardigheid vertegenwoordigd.
Talenten
Aan het einde van de test kun je zien welke kleur of kleuren bij jou overheersen. Dat zijn blijkbaar interactievaardigheden die jij in je omgang met kinderen snel toepast. Hecht je bijvoorbeeld veel aan structuur en grenzen stellen? Of staat respect voor autonomie bij jou hoog in het vaandel? De uitslag zegt veel over jouw manier van opvoeden. Andersom, zijn er misschien ook vaardigheden die je helemaal niet hebt gekozen. Herken je dit? En kun je deze vaardigheden wellicht versterken?
Het team
Het is ook leuk om de test met je team te maken. Zijn alle kleuren bij jullie vertegenwoordigd of pakken jullie veel dingen hetzelfde aan? Kun je misschien iets leren van elkaar? De uitslag kan een mooie aanleiding zijn om met elkaar in gesprek te gaan
Cursus
Het kan ook een aanleiding zijn om een cursus voor interactievaardigheden te volgen. Of om Het Grote Interactiespel voor Kinderdagverblijven van Opvoedprikkels van spel- en coachingsmaterialen ontwikkelaar drs. Marleen Kerstens te volgen. Kijk voor meer informatie op www.opvoedprikkels.nl.
Kinderen die zichzelf kunnen reguleren, halen later betere cijfers op school en een grotere kans op een gezond leven. In de kinderopvang valt dit te ‘trainen’. Orthopedagoog Lucie de Jong geeft drie tips.
Doe de test: