Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) stelde de bekendmaking van het convenant, waarin afspraken staan tussen sectorpartijen en het ministerie over de terugkeer van de stint, uit nadat het Openbaar Ministerie met een persbericht kwam met daarin informatie over de toedracht van het ongeluk met de stint in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen. De oorzaak van het ongeluk is nog altijd onduidelijk.
Bestuurder
Het onderzoeksteam en de recherche hebben de bestuurster van de verongelukte Stint uitgebreid gesproken Zij heeft verklaard dat ze het voertuig voor de spoorwegovergang wilde stilzetten, maar dat de Stint niet reageerde. ‘Op verschillende manieren heeft zij geprobeerd de Stint te laten remmen, maar geen enkele handeling had effect. De Stint stopte niet en kwam terecht op de spoorwegovergang, waarna het tragische ongeluk gebeurde’, staat in de verklaring van het OM.
Zomerreces
Van Nieuwenhuizen had de Tweede Kamer vlak voor het zomerreces willen informeren over de afspraken die ze met de branchepartijen BK, BMK en BOinK heeft gemaakt, meldt De Volkskrant. Deze gaan over een verplichte training en rijvaardigheidstoets met de stint, verkeerskennis en veilige routes. Aangepaste wetgeving duurt te lang, maar zo’n convenant geldt tot er wetgeving is.
‘Niet passend’
Van Nieuwenhuizen noemde het ‘niet passend’ om de Kamer hierover te informeren op de dag dat nabestaanden worden geconfronteerd met het strafrechtelijk onderzoek naar het dodelijke ongeval. De Kamer wordt naar verwachting deze week (week 28, 2019) per brief geïnformeerd over de afspraken die zijn gemaakt tussen de sectorpartijen en het ministerie.
Bron: Volkskrant.nl