Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘IKC is het alternatief voor falend vve-beleid’

Per jaar wordt een half miljard euro besteed aan vve. ‘besteed dat liever aan een kwaliteitsimpuls voor Integrale Kindcentra’, sprak hoogleraar Ruben Fukkink op het BOinK-congres. Daar werd het door BOink geïnitieerde onderzoek aangeboden aan SER-voorzitter Mariette Hamer.
'Laten we alsjeblieft het jaarlijkse halve miljard van de vve ten goede laten komen aan een kwaliteitsimpuls voor de IKC's. Geen segregatie
'Laten we alsjeblieft het jaarlijkse halve miljard van de vve ten goede laten komen aan een kwaliteitsimpuls voor de IKC's. Geen segregatie

Hoe kan het dat voorschoolse programma’s in het buitenland wel tot succes hebben geleid en in Nederland niet? Volgens onderzoeker en hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink ligt het in ieder geval niet aan de intentie van de professionals die met de vve-programma’s werken. Het ligt wel aan het gebrek aan begeleiding van deze professionals én aan het feit dat zij met een vve-programma werken die niet bewezen effectief is. ‘De echt mooie programma’s uit het buitenland stimuleren de kinderen van twee kanten: op het kindcentrum en vanuit de thuissituatie. Ze weten een nieuwe wereld te creëren rondom dat kind. Op die manier heb je niet alleen een goed recept, maar wordt het kind ook nog eens twee keer gebakken.’

Basisvoorziening

Het is Fukkink en de mede- onderzoekers Ron Oostdam en Lisanne Jilink duidelijk dat er een ingrijpende herbezinning op het huidige vve-beleid moet komen. De oplossing is integratie in plaats van segregatie. Meer en meer gaan stemmen op om te komen tot één basisvoorziening met een samenhangend dagarrangement voor kinderen waarmee een basis wordt gelegd voor het jonge kind. Uitgangspunt van zo’n integraal kindcentrum is dat onderwijs, opvoeding en opvang, vanuit één visie, met één team en onder gezamenlijke leiding worden verzorgd. Een dergelijke voorziening, met een goede  balans tussen pedagogiek en onderwijs, is een goede basis om met alle kinderen van jongs af aan te werken aan hun brede ontwikkeling.

Kinderen gaan er niet op vooruit in hun taal- reken- en sociale vaardigheden. ‘Vve is gebouwd op drijfzand.’ Lees meer over de conclusies na het onderzoek van Ruben Fukkink >>

Onderscheid maken

In Management Kinderopvang zegt Ruben Fukkink:’ Onlangs was ik op bezoek bij een school. Toen de pauze voorbij was, zag ik alle witte kinderen naar links lopen, de donkere naar rechts.  De donkere kinderen bleken naar de voorschool te gaan. Ik dacht: wat krijgen we nou? Als die kinderen daar nu daadwerkelijk voordeel van zouden hebben, zou je mij er niet over horen. Maar dat is niet zo! De gedachte achter passend onderwijs is dat we geen onderscheid meer willen maken. Waarom maken we voor deze groep kinderen dan wel onderscheid?’

Integratie

Het is de hoogleraar kinderopvang duidelijk dat er zeker niet minder geld aan de groep kinderen met een achterstand moet worden besteed. Liever meer. ‘Laten we alsjeblieft het jaarlijkse halve miljard van de vve ten goede laten komen aan een kwaliteitsimpuls voor de IKC’s. Geen segregatie, maar integratie.’ De onderzoekers Fukkink, Oostdam en Jilink zien de coclusie dat het huidige vve-beleid niet werkt niet alleen als slecht nieuws. ‘Enerzijds kan men teleurgesteld concluderen dat vve niet leidt tot superieure resultaten, anderzijds kan men ook met een positieve blik kijken naar de reguliere kinderopvang en kleuterklassen’, aldus de drie in hun conclusie.

‘Al meer dan tien jaar pleit BOinK voor een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen omdat vve-beleid dan misschien wel effect heeft.’ Dat er na al die jaren nog maar een paar lichtpuntjes zijn, is onacceptabel, zegt Gjalt Jellesma. Lees meer >>

Einde aan jojo-beleid

Het onderzoeksrapport is tijdens het mini-symposium van oudervereniging BOinK aangeboden aan SER-voorzitter Mariette Hamer. Hamer gaf namens de Sociaal Econimische Raad aan dat kinderopvang erg belangrijk wordt gevonden en dat er een einde moet komen aan het jojo-beleid in de kinderopvang. De SER is op verzoek van de regering bezig met het opstellen van een advies over de vormgeving van de voorschoolse periode.

Lees hier het volledige onderzoek MET EEN BLIK OP DE TOEKOMST:

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Het gaat niet om het feit dat het VVE programma faalt en dat misschien het IKC (de 0 groep) het beter gaat doen. Het gaat om het idee op zich dat faalt. Namelijk dat je prestatie eisen aan kinderen moet en kan stellen waar ze in hun ontwikkeling helemaal nog niet aan toe zijn. Het brein is nog helemaal niet instaat om op die leeftijd zulke verbanden te leggen. Denk aan normen en waarden, sociaal gedrag of het leren van rekenen en tellen. Natuurlijk kan je kinderen tot 10 laten tellen maar dat houd niet in dat ze ook weten en begrijpen wat dat is en inhoud. Kunstjes leren kunnen we allemaal en inderdaad ook op die leeftijd al. Daarnaast is er niemand meer die nadenkt over wat het met kinderen doet en wordt er alleen nog maar gekeken naar het eindresultaat. En wat als kinderen dat eindresultaat niet halen? Dan worden ze afgerekend en bestempeld als een kind met een achterstand. Het veroorzaakt vaak zoveel faal ervaringen voor kinderen dat ze alleen al daarom op latere leeftijd vast lopen. Met onzekerheid en faalangst en misschien zelfs wel een negatief zelfbeeld.
    Nee beste mensen laat kinderen gewoon kind zijn op een dagverblijf of peuterspeelzaal. Waar ze door eigen ervaringen, zelf uitproberen en ontdekken en met het goede voorbeeld(zonder het ze op te leggen) toch echt het beste en het meeste leren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.