Hoe overleef je in een krimpmarkt?

De vraag naar kinderopvang neemt helaas ook nu nog af. Sommige organisaties lijken die de vraaguitval makkelijker te overleven dan andere. Hoe doen zij dat? Analisten van de ING zetten een paar succesfactoren op een rij.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
<p>'De professionaliteit van de medewerkers op de vloer blijft van doorslaggevend belang voor ouders.'</p>
'De professionaliteit van de medewerkers op de vloer blijft van doorslaggevend belang voor ouders.' - Foto: ANP

Strategisch

  1. Ontwikkel een heldere visie op kinderopvang
    ‘Een langetermijnvisie op de rol van kinderopvang in een bedrijfsmatige èn pedagogische context is van belang om de juiste wegen in te kunnen slaan en ouders te binden.’
  2. Baseer het verdienmodel op regionale en lokale behoefte
    ‘Succesvolle organisaties wachten niet op de ommekeer, maar passen hun verdienmodel tijdig aan op de nieuwe situatie. Welke wijken zijn kansrijk en waar is in welke wijken vraag naar? De door de overheid ondersteunde vve-programma’s of juist fullservice opvang?’
  3. Beleg beslissingsbevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie
    ‘De opschaling van besluitvorming en budgetverantwoordelijkheid van regiokantoren naar het hoofdkantoor die vaak plaatsvindt om de overheadkosten omlaag te brengen, staat haaks op de behoefte aan meer flexibiliteit, klantgerichtheid en regiospecifiek maatwerk.’

Operationeel

  1. Bouw flexibiliteit in
    ‘Onder de huidige marktomstandigheden is een grote flexibele schil nodig om wendbaar te zijn. Niet alleen personeel, maar ook huisvesting en financiering moet flexibel zijn.’
  2. Creëer klantgerichte oplossingen
    ‘Hogere uurtarieven zijn nodig om de overhead te dekken. Luister naar personeel op de werkvloer bij het klantgerichter maken van de dienstverlening en investeer in een professioneel advies richting ouders die komen kennismaken.’
  3. Investeer in personeel
    ‘Goede aanbieders blijven investeren in hun medewerkers. Ook in slechte tijden. De professionaliteit van de medewerkers op de vloer blijft van doorslaggevend belang voor ouders.’

Financieel

  1. Stuur scherp op bezettingsgraad en liquiditeit
    ‘Goed inzicht in bezettingsgraden en actieve bijsturing bij onderbezetting is essentieel om financieel grip te houden.’
  2. Begroot conservatief op basis van scenario’s.
    ‘Het plannen en begroten op basis van scenario’s stelt organisaties in staat om tijdig bij te kunnen sturen bij een tegenvallende marktontwikkeling. Een plan b is vereist om door te kunnen pakken.’
  3. Heroverweeg het huisvestingsbeleid
    ‘Locaties die al langere tijd niet rendabel zijn zullen dat ook niet snel worden. Het samenvoegen van vestigingen is steeds vaker noodzakelijk.’

Al deze tips komen uit de Update Kinderopvang van ING Economisch Bureau >>

Er zijn veel teveel kindplaatsen in de kinderopvang in Nederland. Terwijl de vraag naar opvang daalde (35 procent in de afgelopen drie jaar), steeg het aantal dagopvanglocaties met 16 procent. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.