Het nieuwe toezicht: ‘Waar blijft de dialoog?’

Met IKK verandert ook het toezicht; tenminste dat was het idee. Want in veel regio’s merken managers nog weinig van een dialoog met de toezichthouder. En de afvinklijstjes die verleden tijd zouden zijn, lijken juist langer dan ooit. Wat is er aan de hand?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

We spraken met enkele bezorgde directeuren van kinderopvangorganisaties. Sinds de inwerkingtreding van de Wet IKK werden hun locaties enkele keren geïnspecteerd. Vol verwachting keken zij uit naar het nieuwe toezicht waarin meer dialoog tussen toezichthouder en manager werd beloofd. Maar in werkelijkheid lijkt het toezicht in deze regio’s meer rigide dan ooit. Niet eerder kregen deze organisaties zoveel handhavingsadviezen om de oren. Alle sprekers delen voorbeelden van hoe een klein misverstand leidde tot aantekeningen van overtredingen in het inspectierapport die, onterecht of niet, gewoon blijven staan. Geen van de ondernemers wil uit angst voor repercussies met naam en organisatienaam op

4
2673

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

4 REACTIES

  1. Ook wij hebben inmiddel weer een bezwaarprocedure lopen, helaas. De inspectie is niet een bereid om in een concreet geval aan te geven of het binnen de marges van de vinklijstjes valt of niet. En een dialoog met hen is ongeveer zoals een dialoog tussen PM-er en kleuter, waarbij wij de kleuter zijn. Als het een echte dialoog zou zijn zou die leiden tot begrip en aanpassingen aan beide zijden, daar is nu geen sprake van. Alle aanpassingen vinden plaats aan de kant van de kinderopvang, tenzij de rechter er aan te pas komt.
    We hopen dan ook dat meer collega’s zich niet laten ringeloren maar weigeren om zaken aan te passen (Uit voorbeeld hierboven: wat is dat, rommelig? En hoe leidt dat tot een slechte opvang? ) als die niet in het belang van de opgevangen kinderen zijn.
    Regels om de regels, dat moeten we niet willen.

  2. Lees alle reacties
  3. Dialoog? Dat verhoudt zich helemaal niet met het opgetuigde systeem van regelgeving, toezicht en bestuurlijke handhaving. Niet in de kinderopvangsector en overigens ook niet in andere branches. Iedereen die met een beetje gezond verstand snapt dat een dialoog alleen werkt als er sprake is van zelfregulering en dus meer gelijkwaardigheid. In het onderwijs is daar wel sprake van. Maar omdat de overheid de kinderopvang maar blijft ‘framen’ als een markt met ondernemers met winstoogmerk, is dat een illusie. Los wat het feit dat er nergens ook maar iets in de regelgeving te vinden is dat de GGD zou verplichten om een dialoog aan te gaan en zo ja over welke onderwerpen dan, is daarnaast geen enkele incentive voor de GGD om die dialoog aan te gaan.

  4. aangezien de GGD weet dat ze een machtspositie hebben, zal er mijn inziens nooit spraken kunnen zijn van een dialoog. Als je de GGD alleen al naar iets vraagt de reden waarom of b.v. een beetje zenuwachtig bent werk je in de ogen van de GGD al tegen. De GGD wil dat als ze zeggen spring, jij niet vraagt waarom maar simpel “hoe hoog, hoe ver, hoe diep?”

  5. Het is een ingewikkelde tijd in de kinderopvang; wettelijke wijzigingen die veel impact hebben. Dit geldt mijns inziens voor alle betrokken partijen, dus ook voor de houders én toezichthouders. Een goede (inhoudelijke) dialoog in inderdaad wenselijk en noodzakelijk. Een voorwaarde is wel dat er gezamenlijke taal is, een referentiekader dat de dialoog ondersteunt. Daarnaast is het van belang dat wij, de kinderopvangpraktijk, niet alleen reactief communiceren met de GGD, maar ook pro-actief. Om dat te doen moeten we zelf een concreet beeld hebben van onze eigen kwaliteit. Dit beeld kunnen we actief inbrengen in gesprek met de GGD. Wij nemen meer regie en voor de toezichthouder wordt beter zichtbaar wat en hoe wij werken aan pedagogiek. Volgens mij wordt het gesprek dan uiteindelijk wel de dialoog waar wij allemaal op hopen. Bij KindeRdam hebben we een instrument ontwikkeld, samen met het NJi, om de eigen kwaliteit inzichtelijk te maken. Zie voor meer informatie: https://www.kinderopvangtotaal.nl/blog/blog-simon-hay-jouw-pedagogische-kwaliteit-echt-goed/

    Simon Hay
    KindeRdam

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.