Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Grootste gastouderbureau blijft groeien

Gastouderbureau ViaViela breidt haar opvangnetwerk verder uit: na de overnames van gastouderbureaus Click en Doomijn zijn nu ook de gastouders van gastouderbureau Charno aangesloten bij de organisatie.
BES(t)4kids
iStock

‘Wij groeien nog steeds autonoom, maar ook door middel van overnames’, vertelt Hubèr Agterberg, eigenaar van VieViela. ‘De afgelopen maanden hebben we drie grotere gastouderbureaus overgenomen, waaronder Charno, maar ook kleinere die we niet in de media genoemd hebben.’ VieViela werd in 2005 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot het grootste gastouderbureau van Nederland.

Krimpende markt

Volgens Agterberg is het lang niet altijd even makkelijk om als gastouderbureau te blijven bestaan. ‘De markt van gastouders krimpt al jaren. Heel veel gastouderbureaus zijn zo’n tien jaar geleden begonnen. Voor veel houders is het tijd om soms wat anders te gaan doen. Maar we zien ook dat sommige ondernemers met het veranderen van de wet- en regelgeving en het toezicht binnen de gastouderopvang de professionaliseringsslag niet kunnen maken. Sommigen kiezen ervoor om zich bij ons aan te sluiten en onder onze naam hun bedrijf voort te zetten. Anderen kiezen ervoor om het bedrijf te verkopen.’

In dienst

ViaViela probeert bij een overname of samenwerking de medewerkers of de eigenaar in dienst te houden. Ook wordt er soms voor gekozen om alleen samen te werken met de gastouders. ‘We zien ook veel stichtingen die afscheid nemen van gastouderopvang, en die zich daarna volledig kunnen focussen op bijvoorbeeld het integrale kindcentrum. Gastouderopvang is echt een vak apart, met andere specialismes. De meeste grote kinderdagopvangorganisaties hebben geen gastouderopvang meer.’

Charno

Het recent overgenomen gastouderbureau Charno was dertien jaar lang gevestigd in de regio Breda. ‘De beslissing om onder de vlag van een landelijke opvangorganisatie verder te gaan, is dan ook niet lichtvaardig genomen’, laten voormalig eigenaars van Charno, Arno en Chantal, weten. ‘We zijn met meerdere partijen in gesprek geweest. De belangrijkste redenen om uit die partijen voor ViaViela te kiezen, waren de professionele werkwijze en het persoonlijke gevoel dat we kregen tijdens onze gesprekken. Dat gaf ons meteen het vertrouwen dat onze klanten bij ViaViela in juiste handen zijn.’

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.