Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Getalgevoel bepaalt rekentalent

Kinderen die de waarde van getallen op kleuterleeftijd goed in kunnen schatten, zijn later beter in rekenen. Dit ontdekten onderzoekers van de Katholieke Universiteit Leuven.
Kinderen leren rekenen.jpg
‘Getalgevoel verhoudt zich op dezelfde manier tot dyscalculie als taalgevoel tot dyslexie’ - Foto: Fotolia

Eigenlijk is daarmee op een vergelijkbare manier iets te zeggen over taalgevoel als over het rekengevoel van kinderen. Bij taal kijken we immers ook in een vroeg stadium of een kind de klank van een woord herkent. Bij rekenen werd in eerdere onderzoeken vaak alleen gekeken naar het getal als abstract begrip. We legden een aantal appels op tafel en vroegen een kind hoeveel appels het waren. In dit onderzoek van de Universiteit van Leuven kregen kinderen letterlijk getallen te zien en moesten ze aangeven welke van de getoonde getallen het grootst is.

Betekenis getallen

Bert de Smedt, professor en leiding van de onderzoeksgroep zegt op vakbladvroeg.nl: ‘Als een kind cijfers te zien krijgt, weet het dan welke aantallen erachter schuilen en hoe die cijfers zich tot elkaar verhouden? In onze studie letten we er niet alleen op dat een kind een cijfer herkent, maar voordat dat het de betekenis ervan kent.’ De onderzoekers keken hoe snel een kind dit zag. Gevoel voor getallen bleek in het onderzoek meer doorslaggevend dan bijvoorbeeld intelligentie.

Dyscalculie

Dit onderzoeksresultaat kan nuttig zijn in gevallen waarbij kinderen echt vastlopen met reken, ook wel dyscalculie genoemd. ‘Getalgevoel verhoudt zich op dezelfde manier tot dyscalculie als taalgevoel tot dyslexie’, vertelt de Smedt. De test die de onderzoekers gebruikten, is een prima middel om sterke van zwakke rekenaars te onderscheiden. De score van kinderen uit groep 4 (7/8 jaar) was gemiddeld 25 antwoorden in een halve minuut. Kinderen die 16 of minder vragen uit de test in dat tijdsbestek konden beantwoorden, zitten in de risicozone.

Leerstoornis

‘Deze test is geen diagnose’, onderstreept Bert De Smedt. ‘Een zwakke score geeft wel aan dat verder diagnostisch onderzoek nodig is. Hoe sneller een leerstoornis vastgesteld wordt, hoe sneller de behandeling gestart kan worden en hoe gunstiger de effecten van de interventie zijn.’

Hoe moet het onderwijs hervormd worden zodat er vanaf 2032 een goede basis staat? Over deze vraag bogen zich het afgelopen jaar leerkrachten, hoogleraren, ouders, branchepartijen en iedereen die er een mening over had. Lees welk advies hier uit kwam

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.