‘Geen onderscheid tussen spelen en leren’

'In veel peuter- en kleutergroepen met VVE wordt ten onrechte een onderscheid gemaakt tussen spelen en leren', vindt Annerieke Boland, lector Jonge Kind aan de hogeschool iPabo. Zij is geen voorstander van 'lesjes aan tafel' voor peuters en kleuters. Dit zegt Boland in haar lectorale rede.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'Geen onderscheid tussen spelen en leren'
Foto: ANP Xtra

De verkeerde interpretatie van leren en spelen leidt volgens Boland tot werkvormen die niet passen bij jonge kinderen, zoals werkbladen, klassikale lesjes in de grote kring en toetsen. ‘Kinderen leren dan vooral na te doen wat de juf of meester voordoet.’ In plaats van het voor te doen, zijn er bewegingen die vanuit het kind zelf komen, waar pedagogisch medewerkers en leerkrachten op kunnen inspelen.

Lezen, schrijven, rekenen

‘Peuters en kleuters verdienen een benadering die hen recht doet en hun ontwikkeling op de beste manier ondersteunt, vindt de nieuwe lector. Zij is geen voorstander van lezen, schrijven en rekenen als geïsoleerde vaardigheid, als een lesje aan tafel. Kinderen leren beter wanneer deze vaardigheden onderdeel uitmaken van het verhaal dat kinderen spelen.

Ouders en andere opvoeders moeten hun kinderen veel meer zelf laten aanmodderen, vindt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray. De Nederlandse pedagoog Sieneke Goorhuis en psycholoog Louise Berkhout zijn het roerend met Gray eens. Lees meer

Ontdekken

Boland onderscheidt twee bewegingen die uit het kind zelf komen. Ten eerste de wil van kinderen om de wereld om hen heen te ontdekken, zich eigen te maken en er deel aan te nemen. Dat betekent dat kinderen nieuwe materialen moeten kunnen ontdekken, maar ook plekken buiten de groepsruimte: de supermarkt, de fietsenmaker. Ten tweede ontdekken kinderen door interactie met andere kinderen dat er verschillen zijn en hoe zij zich tot die andere kinderen verhouden. Daarvoor is volgens de lector veiligheid nodig en ruimte om zichzelf als een uniek persoon te ervaren.

Professionals

Spel is bij uitstek een geschikte vorm om deze eigen bewegingen te stimuleren, vindt Boland. Zij zoekt in het lectoraat Jonge Kind naar manieren om leerprocessen in het spel op gang te brengen waarbij de eigen inbreng van kinderen in stand blijven. Spel kan verrijkt worden met lezen, schrijven en rekenen, maar dat vraagt om professionals die zich kunnen inleven in de ervaringen en gedachten van kinderen.

4 REACTIES

  1. Mogen kinderen nog kind zijn? De eisen die momenteel aan kinderen gesteld worden, worden steeds hoger. Geen wonder dat er steeds meer kinderen zijn die dyslectie of dyscalculie hebben en dat kinderen steeds ‘drukker’ worden. Ze moeten presteren, presteren, presteren en loopt hun ontwikkeling niet helemaal zoals de middellijn aangeeft dan hebben ze een achterstand.

  2. Lees alle reacties
  3. ‘Levensecht Leren’ heeft ook mijn voorkeur en niet alleen voor deze jonge kinderen. In iedere leersituatie wordt kennis en vaardigheid het best opgenomen als deze daadwerkelijk wordt toegepast. Leren omdat je nu eenmaal moet leren ervaar ik deprimerend. Een mooi voorbeeld hiervan: een schoen in de groep zetten met een bordje ‘schoen’ erbij. Ga je schamen!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.