Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Geef jongens en meisjes apart les’

'Geef jongens en meisjes apart les'

Een opvallende mening in Trouw van de belangenbehartiger voor christelijk onderwijs in Nederland Wim Kuiper (voorzitter Besturenraad). Hij pleit voor het experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes op scholen. Het zou een oplossing zijn om de achterstand van jongens in het onderwijs te verhelpen.

Hersenverschil
Volgens de voorzitter van de besturenraad blijkt uit onderzoek dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen van jongens en meisjes, vooral in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar. ‘In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen’, stelt hij. Hij denkt bijvoorbeeld aan taalles en wiskunde. ‘Als jongens zich in taal alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn.’

Ogen sluiten
We mogen wat Kuiper betreft de ogen niet sluiten voor het feit dat jongens vaker blijven zitten, minder vaak een diploma halen en sneller hun studie afbreken dan meisjes. ‘Vanuit didactisch oogpunt is het interessant te onderzoeken wat er gebeurt als je jongens en meisjes uit elkaar haalt.’Jongens hebben volgens de voorzitter ‘meer behoefte aan structuur. Ze zijn meestal meer gebaat bij een klassieke vorm van kennisoverdracht omdat ze minder goed zelfstandig kunnen werken.’ Meisjes hebben doorgaans een actievere werkhouding en kunnen goed samenwerken, aldus de voorzitter van de Besturenraad.

Niet generaliseren
Kuiper waarschuwt overigens met klem dat hij niet wil generaliseren ‘en jongens en meisjes niet volledig wil scheiden. Alleen in bepaalde lessen en voor een beperkt aantal uur.’

Bron: Trouw/ Volkskrant
Beeld: Stock.XCHNG

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.