Een leven lang leren, is het leukste wat er is’

Het gaat steeds vaker over het belang van de 21e eeuwse vaardigheden. Voor het congres Topsprekers hebben we trainer en voormalig docent Judith Kuiten uitgenodigd die goed in staat is om deze vaardigheden te vertalen naar het werk in de kinderopvang. In dit interview vertelt Judith hoe ze, met haar bijdrage aan het congres, via een spoedcursus alle kinderopvangprofessionals nieuwsgieriger wil gaan maken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Kun je uitleggen wat het belang is van de 21e eeuwse vaardigheden en wat de impact is op kinderen en pedagogisch medewerkers?

‘21e eeuwse vaardigheden hebben alles te maken met een leven lang leren. Kennis is overal toegankelijk en verandert razendsnel. We kunnen het dus niet blijven doen met kennis die wij misschien tien jaar (of langer) geleden hebben geleerd tijdens onze opleiding(en). 21e eeuwse vaardigheden helpen ons om up to date te blijven.

Hoe ga je dit omvangrijke onderwerp helder overbrengen met jouw verhaal?

‘Ik heb de meest actuele kennis over 21e eeuwse vaardigheden verwerkt in een soort spoedcursus: 21 lessen voor de 21e eeuw. Daarbij kijk ik wat het van professionals vraagt: van leidinggevenden en van pedagogisch medewerkers. De adviezen moeten direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk. Maar ik breng die boodschap niet helemaal alleen over. Ik heb een expertteam samengesteld dat mij tijdens de presentatie gaat helpen. Wie dit zijn……dat laat ik nog even in het midden. Natuurlijk hoop ik ook op interactie met het publiek.’

Hebben de 21e eeuwse vaardigheden betrekking op alle kinderopvangprofessionals? Of meer op de pm’ers die werken op de bso?

‘Het gaat iedereen aan. Want het gaat om een basis-attitude van pedagogisch medewerkers en leidinggevenden.’

Welke thema’s bespreek je in je lezing?

‘In de 21 lessen voor de 21e eeuw komen zowel de actuele vaardigheden aan de orde als ook houdingsaspecten. Hierin zitten ook de basisvoorwaarden die nodig zijn om tot leren/ontwikkelen te komen (gebaseerd op de theorie van Deci & Ryan). Maar ik wil vooral laten zien dat een leven lang leren het leukste is wat er is. Dat het niet erg is om niet alles te weten. Het gaat vooral om vragen stellen, een onderzoekende houding hebben en nieuwsgierig zijn.’

Wat hoop je dat deelnemers aan jouw lezing voortaan anders/beter gaan doen?

‘Ik hoop vooral dat managers meer vragen gaan stellen aan hun medewerkers en erop gaan vertrouwen dat medewerkers meer expertise hebben (of kunnen krijgen) dan wellicht vooraf wordt ingeschat.’

Wie zijn de andere drie Topsprekers op het gelijknamige congres dat op vrijdag 12 oktober plaatsvindt? Bekijk hier het programma

De 21e eeuwse vaardigheden op een rij:

  • Kritisch denken
  • Creatief denken
  • Probleem oplossen
  • Computationeel denken (computational thinking)
  • Informatievaardigheden
  • ICT basis vaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Samenwerken
  • Sociale & culturele vaardigheden
  • Zelfregulering

Bron: SLO / Kennisnet

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.