Pre-COOL is een langlopend onderzoek dat startte in 2009. Vooralsnog kwamen er vooral onderzoeksresultaten over de voorschoolse educatie. Dit keer stond de vraag naar de kwaliteit in de kleutergroepen centraal. Gekeken is wat de relatie is tussen kwaliteit in de kleutergroepen en de ontwikkeling van kinderen uit de doelgroepen van het vve-beleid. Verder is onderzocht in hoeverre doelgroepkinderen te maken hebben met stabiliteit in kwaliteit in de voor- en vroegschoolse periode en wat de relatie is van vroegschoolse kwaliteitspatronen, vergeleken met voorschoolse kwaliteitspatronen, met de ontwikkeling van kinderen.
Matig tot onvoldoende
Opvallend is dat de helft van de doelgroepleerlingen naar een school gaan zonder erkend VVE-programma. Nog opvallender is, is dat de kinderen die wel naar een school gaan met erkende VE geen betere resultaten behalen. De geobserveerde educatieve kwaliteit in kleutergroepen is matig tot onvoldoende en vaak lager dan in voorschoolse instellingen met een vve-programma. Op scholen met veel doelgroepleerlingen zijn de condities wel wat gunstiger dan op scholen met weinig doelgroepleerlingen. Er is sprake van iets kleinere groepen en iets vaker is er dubbele bezetting aanwezig. Dit is echter niet terug te zien in de educatieve kwaliteit.
Stabiliteit
Als kinderen goede kwaliteit voorschoolse educatie hebben gehad, was dit effect niet terug te zien in de kleuterklas. De onderzoekers concluderen dat er weinig stabiliteit is in kwaliteit van VVE. Slechts een klein deel van de doelgroepleerlingen krijgt zowel in de voor- als in de vroegschoolse periode aanbod van (relatief) hoge kwaliteit. Doelgroepkinderen komen vanuit de voorschoolse voorziening zelfs vaker terecht in kleutergroepen met een lagere kwaliteit dan niet-doelgroepkinderen.
Rekenontwikkeling
Toch komt er ook nog goed nieuws uit het onderzoek. Er zijn wel kleutergroepen met een goed aanbod en hoge kwaliteit en daar is de ontwikkeling van doelgroepkinderen ook gunstiger. Bovendien is er effect gevonden van educatieve kwaliteit in de kleutergroepen op de rekenontwikkeling. Verder is het aanbod aan taalactiviteiten hoger op scholen met meer doelgroepleerlingen en is op die scholen meer aandacht voor het omgaan met diversiteit.