Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Dit zijn ze: de beweegadviezen voor kinderen tussen 0 en 4 jaar

Brenda Kluijver
Hoeveel moet een kind van 0 tot 4 jaar dagelijks bewegen om gezond op te groeien? Ook voor deze groep jonge kinderen zijn nu beweegadviezen opgesteld, inclusief maximale beeldschermtijden.
plekje-in-de-kinderopvang-nog-schaarser-door-stijgende-kosten
Foto: AdobeStock

Dat regelmatig bewegen belangrijk is voor de gezondheid en ontwikkeling van jonge kinderen, is al langere tijd bekend. Voor kinderen boven de vier jaar bestaan daarom ook officiële beweegrichtlijnen. 

Ontwikkeling

Bij kinderen van 0 tot en met 3 jaar is echter weinig onderzoek gedaan naar bewegen en gezondheid. Het is wel duidelijk dat meer bewegen en minder stilzitten samengaan met een betere gezondheid en ontwikkeling. De Gezondheidsraad adviseert daarom om meer onderzoek te doen. In afwachting van die onderzoeksresultaten zijn nu voorlopige beweegadviezen opgesteld, die gebaseerd zijn op een recent rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Buikligging

Het advies van de WHO is om kinderen onder de 1 jaar verspreid over de dag meerdere keren op verschillende manieren actief te laten zijn. Dat kan bijvoorbeeld door samen met het kind op de grond te spelen. Is het kindje nog niet mobiel, dan is het advies om het tijdens activiteiten in buikligging te brengen, in totaal minstens een half uur. Ook raadt de WHO het af om kindjes tot 3 jaar langer dan een uur per dag vast te zetten in een stoeltje.

Beeldschermtijd

Voor kinderen van 1 tot en met 3 jaar is het volgens de adviezen belangrijk om per dag minimaal drie uur te bewegen, inclusief matig of zwaar intensieve inspanning. Dat mag verspreid over dag en verdeeld over verschillende activiteiten. Om langdurig stilzitten te beperken, adviseert de WHO verder om kinderen tot 2 jaar geen beeldschermtijd te geven. Kinderen van 2 en 3 jaar zouden maximaal een uur per dag achter een beeldscherm moeten zitten, aldus de beweegadviezen.

Buitenspelen

Het advies voor 4-jarigen blijft om dagelijks 60 minuten matig tot zwaar intensief te bewegen en langdurig stilzitten te beperken. Nieuw is het advies om minimaal 180 minuten lichamelijk actief te zijn, verspreid over de hele dag in verschillende typen activiteiten. Denk aan fietsen, buitenspelen of lopen. Ook nieuw is de maximale beeldschermtijd van 60 minuten  per dag, om langdurig stilzitten te beperken.  

Plan

De beweegadviezen maken deel uit van het driejarige plan De Kleine Beweegagenda, opgezet door het ministerie van VWS, het Mulier Instituut en Kenniscentrum Sport en Bewegen. Met deze beweegadviezen hoopt het ministerie consultatiebureaus, kinderopvangorganisaties en ouders meer houvast te geven over wat gezond is voor de jongste groep kinderen. Lees hier welke bewezen effectieve beweegprogramma’s er zoal zijn voor jonge kinderen.

Wil je aan de slag met Gezonde Kinderopvang, dan is draagvlak belangrijk. Lees hier hoe je daarvoor zorgt binnen jouw kinderopvanglocatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.