Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Dekker kijkt naar noodzaak kleutertoets

Avatar
Redactie Kinderopvang
Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs gaat bekijken of het echt nodig is om de ontwikkeling van kleuters te toetsen. Dat zei hij donderdag in het debat over de onderwijsbegroting.
Dekker kijkt naar noodzaak kleutertoets
Foto: ANP Photo

In de Tweede Kamer is er kritiek op de kleutertoets. CDA-Kamerlid Michel Rog sprak eerder van toetsterreur. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vindt de toets onzin, omdat kleuterjuffen en -meesters de kinderen zelf goed in de gaten houden. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk had de Kamer moeten besluiten over de kleutertoets en is dat nooit gebeurd.

Zware toets

Dekker is voorstander van de kleutertoets, omdat daarmee gekeken kan worden hoe kinderen zich ontwikkelen. Hij ziet het niet als een zware toets. ‘Bekeken wordt alleen of kinderen kleuren en woordjes herkennen en of ze de basis van het tellen hebben opgenomen’, zei hij.

Onder de loep

Dekker zegde toe om de volgende keer dat wordt gekeken naar de punten waarop de inspectie let, de kleutertoets nog eens goed onder de loep te nemen. Hij ontkende dat de Kamer door zijn voorganger is gepasseerd rond de invoering van de kleutertoets. ‘Er is in mijn ogen niets geheimzinnigs gebeurd.’

Het programma Brandpunt zond onlangs een kritische reportage uit over het effect van peuter- en kleutertoetsen.

1 REACTIE

  1. Meneer Dekker, zéker als ‘het enige waar naar gekeken wordt is of de kinderen kleuren en woordjes herkennen en of ze de basis van het tellen hebben opgenomen’ lijkt deze toets mij volkomen nutteloos. Als het goed is, kan elke kleuterleerkracht u namelijk uit zijn/haar hoofd vertellen welk kind uit zijn/haar klas deze vaardigheden reeds beheerst en welk kind er nog moeite mee heeft. De dagelijkse observaties bieden voldoende handvatten om dit te signaleren. En bij twijfelgevallen kun je als leerkracht heel makkelijk zelf even testen of een kind deze basisvaardigheden onder de knie heeft. Dit kan spelenderwijs gebeuren, zonder gebruik te (hoeven/moeten) maken van allerlei ingewikkelde procedures en officiële toetsen. Mochten er daarna nog stééds twijfels bestaan over de ontwikkeling van het kind, dan kan er altijd nog worden uitgeweken naar hulp van hogerhand. Maar meestal is dat niet eens nodig. Een leerkracht ‘kijkt’ niet alleen naar het kind, maar ‘ziet’ het ook…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.