‘De klant wil alleen betalen wat hij afneemt’

Uurtje-factuurtje? De eigentijdse kinderopvang gaat nog een flinke stap verder. Er komen steeds meer flexibele vormen van kinderopvang en daarbij passende automatisering. Sommige kinderopvangorganisaties bieden ouders de mogelijkheid om per kwartier opvang af te nemen. De automatiseerder draait er z'n hand niet voor om. 'We kunnen indien nodig per minuut factureren.'

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'De klant wil alleen betalen wat hij afneemt'
Foto: ANP Photo

– ADVERTORIAL –

Het kindcentrum van vandaag wil flexibele kinderopvang bieden. Maar wat is dat? Een organisatie moet daar goed over nadenken, vindt directeur Hanneke Rens van TecSoft.Op het gebied van automatisering is er meer mogelijk dan wordt gedacht.

TecSoft biedt met zijn Nanny-softwarepakketten onder andere de mogelijkheid om flexibel te plannen en te factureren. ‘Je kunt allerlei lagen onderscheiden: openingstijden, gereserveerde tijd en aanwezige tijd, maar ook: flexibiliteit in locaties, avonduren, weekenden, vakanties. Een kindercentrum kan van zeven tot zeven open zijn, maar een ouder kan afwijkende tijden reserveren, en je zou ook op de minuut nauwkeurig kunnen factureren voor de werkelijke tijd dat het kind aanwezig is. Of het mogelijk maken dat ouders twee weken van tevoren nog de definitieve opvangwens doorgeven.’

Transparantie

Het zijn keuzes die je maakt als kindercentrum. Daarbij heb je als ondernemer ook de afweging: tot welke grens is flexibiliteit verantwoord en kun je nog kwaliteit garanderen? TecSoft heeft een jaar geleden inspiratiemiddagen hierover gehouden. Rens:  ‘De uitkomst: transparantie is belangrijk. Als je ouders uitlegt wat flexibiliteit betekent, wat precies de gevolgen zijn, blijkt in de praktijk dat tachtig procent toch kiest voor vaste dagdelen met vaste gezichten op vaste locaties.’ Daarbij wil de ene ouder meer flexibiliteit dan de andere.

Kwaliteit is het belangrijkst

De klant is momenteel duidelijk koning en eist flexibiliteit. Toch is nuchterheid geboden als we naar de toekomst kijken, vindt Hanneke Rens van TecSoft. ‘De ontwikkelingen in de kinderopvang zijn politiek gevoelig, maar ook arbeidsmarkt- en economiegevoelig. Belangrijk is dat je als organisatie ook naar je eigen portemonnee kijkt en duidelijk maakt aan je klant dat je kwaliteit wilt blijven bieden. Uiteindelijk is dat toch waarmee je je onderscheidt.’

Helft medewerkers TecSoft uit kinderopvang

De sterkste kan van automatiseerder TecSoft? Naast kennis en ICT is het een belangrijk feit dat een groot deel van alle medewerkers uit de kinderopvang komt. ‘Ik heb zelf ook 25 jaar in het vak gewerkt’, vertelt directeur Hanneke Rens. ‘Onze mensen komen uit alle lagen van de kinderopvang, van de werkvloer tot directie en administratie.’
TecSoft, dat inmiddels zo’n vijftien jaar bestaat, heeft een uitgebreid pakket producten onder de noemer ‘The Nanny’, denk aan The Nanny Kindplanning, The Nanny TSO en The Nanny Ouder Login waarmee ouders 24 uur per dag de beschikking hebben over hun facturen, gegevens kunnen bekijken en direct aanvragen kunnen doen. ‘Voor programma’s die wij niet bieden, bijvoorbeeld een ouderportaal met een digitaal schriftje, zoeken we een passende partner om mee aan te sluiten, zoals Konnect,’ aldus Rens. www.the-nanny.nl

3 REACTIES

  1. Betalen wat je afneemt? Dan moet je online gaan administreren! Startupkosten en abonnementkosten kunnen dan vervallen omdat je als afnemer aanhaakt bij een reeds draaiend systeem. Kleine scholen betalen in verhouding dan hetzelfde als grote scholen, immers ‘what you use is what you pay’. Tevens kunnen afnemers elk moment starten en stoppen wanneer het ze uitkomt, zonder dat dit financiële nadelen heeft. Geen contractuele verplichtingen meer voor de afnemer. Dat noemen we bij TSO-ASSISTENT.nl transparantie!

  2. Lees alle reacties
  3. Er zijn diverse andere pakketten voor de kinderopvang te huur en te koop.
    Van de gastouderbureausoftware heeft Atane.nl met Portabase een van de beste en meest voordelige pakketten in de aanbieding.
    Atane heeft binnen enkele jaren een klantenportefeuille opgebouwd van meer dan 100 gastouderbureaus die naar volle tevredenheid hun diensten afnemen. Deze zijn gemaakt op basis van SAAS, dus webbased. Dat is erg gemakkelijk.
    Wat betreft de software voor kinderdagverblijven en BSO’s kan ik niets zeggen, omdat ik daarmee geen ervaring heb.
    Vergelijken is belangrijk. Succes met het vinden van het juiste pakket! 🙂

  4. Wij werken al 13 jaar 24/7 succesvol. En hebben inmiddels een software pakket zelf ontwikkeld omdat er in al die jaren niet 1 pakket was wat echt flexibel was. Factureren achteraf, per minuut, per kwartier, vooraf, kwartaalafrekeningen etc. Niokids is inmiddels bij zo’n 80 kinderopvang de leverancier en is wat ons betreft compleet gebaseerd op realiteit. En vooral, omwikkeld vanuit de meest flexibele praktijk!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.