Branchepartijen opperen zelf aanvullende eisen stint

Opnieuw werd er gedebatteerd over de stint in de Tweede Kamer afgelopen week. Branchepartijen stuurden voorafgaand een brief met verbeterpunten vanuit de kinderopvang om de stint zo veilig mogelijk te maken. Welke eisen stellen zij als de vernieuwde stint straks de weg op mag?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
ANP

In de brief luiden BOinK, BMK en BK opnieuw de noodklok over de soms onhoudbare situatie om duizenden kinderen die eerder met stints van en naar de opvang te vervoeren, nu veilig te vervoeren met alternatieve vervoersmiddelen. ‘Met name in de buitenschoolse opvang (bso) werden met de stint de afgelopen zes jaar wekelijks ruim vijftigduizend kinderen vervoerd’, schrijven de partijen.

Kostenvraagstuk

De sector heeft zich de afgelopen maanden ‘zeer ingespannen om kinderen dagelijks goed en veilig te laten reizen tussen scholen en de kinderopvang. Dit gaat helaas gepaard met een sterke stijging van de vervoerskosten. Dit vraagt veel van ondernemers in de kinderopvang en voor dit kostenvraagstuk zal nog een oplossing moeten worden gevonden.’

Verbetermogelijkheden

De sector is zelf intensief aan het zoeken naar verbetermogelijkheden, zodat de stint weer veilig gebruikt kan worden. Hoewel een Kamermeerderheid vóór een terugkeer is te zijn, kan de benodigde wetgeving om een verbeterd model toe te laten op de weg anderhalf jaar duren, werd duidelijk tijdens het debat.

Sneller op de weg

Volgens BOinK-voorzitter Gjalt Jellesma maakt het instellen van een tijdelijk kader het mogelijk om de stint een stuk sneller terug op de openbare weg te krijgen. Wat stellen BOinK en de branchepartijen voor?

Na de herintroductie van de verbeterde stint:

  • Zijn kinderopvangaanbieders verplicht gebruik te maken van zogeheten veilige routes. Dat zijn wegen waar het verkeer niet harder mag dan 30 kilometer per uur. Veel aanbieders hadden de afgelopen zes jaar, in samenwerking met hun oudercommissie, al zo’n veilig route vastgesteld.
  • Moet de bestuurder fluoriserende kleding en een helm dragen.
  • Krijgt de stint hooggeplaatste verlichting, op een daarvoor bestemde antenne, en fluoriserende striping.
  • Is de minimumleeftijd voor besturing van de stint achttien jaar.
  • De bestuurder moet over een goede en controleerbare rijvaardigheid beschikken. Partijen stellen voor dat de bestuurder een autorijbewijs moet hebben, met een aantekening dat hij of zij na het volgen van een aanvullende training bevoegd is om een stint te besturen.

Helm kinderen

‘Naast bovenstaande voorstellen is het verplicht dragen van fietshelmen door de kinderen die worden vervoerd met de Stint een eis die op haalbaarheid onderzocht moet worden’, stellen de partijen. ‘Wij hebben er vertrouwen in dat er straks een afgewogen eisenpakket ligt waaraan de verbeterde Stint zal moeten en kunnen voldoen.’

Een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt voor een terugkeer van de stint te zijn in aangepaste vorm. Maar het kan nog wel anderhalf jaar duren voor de wet is aangepast en goedgekeurd. Dit werd duidelijk tijdens een Kamerdebat dinsdagavond

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.