Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties13

BOinK heeft zorgen over goedkope gastouderbureaus

Gastouderbureaus

Gjalt Jellesma, voorzitter van oudervereniging BOinK, heeft in een gesprek met gastouders en gastouderbureaus zijn uitspraken over de gastouderopvang nader uitgelegd. Onlangs zei hij dat de kwaliteit in de Nederlandse gastouderopvang ontbreekt. Hij benadrukt nu dat zijn zorgen vooral gaan over gastouderbureaus die tegen minimale bemiddelingskosten werken.

Jellesma vraagt zich af of deze goedkope bureaus wel kunnen voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen. Tegelijkertijd uit hij er zijn zorgen over of de jaarlijkse inspectie van de gastouderopvang en de handhaving bij overtredingen überhaupt goed uitpakken.

Investeren in kwaliteit
De aanwezige gastouders en gastouderbureaus, aangesloten bij het platform gastouderopvang, benadrukten dat alle gastouders en bureaus de laatste jaren juist geïnvesteerd hebben in kwaliteit. Anouschka Francisco van gastouderbureau Trumpy somde op welke eisen er bijgekomen zijn voor gastouders de laatste jaren.

In de problemen
Tegelijk herkennen gastouders en bureaus ook, dat bureaus met lage kosten nauwelijks begeleiding bieden bij opvoedingsvraagstukken, geen gratis aanbod hebben van EHBO-cursussen en geen begeleiding bieden bij evaluatie en koppelingsgesprekken. Zij ervaren dat gastouders dit niet meteen in de gaten hebben en in de problemen komen als het al te laat is. Vaak genoeg komen gastouders na een kort avontuur bij een prijsknaller terug bij hun oude bureau.

Bron: JSO
ANP Photo, Lex van Lieshout

13 REACTIES

  1. Toch doet EigenOppas iets goed. Ze bestaan namelijk nog steeds! Dus: of de GGD is vergeten actie te nemen nav dit rapport? of …zoals ik inmiddels bij eigenaresse ben nagegaan. E.e.a. is al lang in orde, alleen zal een ieder het nieuwste rapport moeten afwachten. Geloof me, is daar niets in veranderd, ben ik de eerste om het vertrouwen in dit kleine GOB op te zeggen, maar tot nu toe blijf ik erbij dat ook een klein voordelig bureau ‘goed’ kan zijn.
    Er zijn trouwens een heleboel grote GOB’s die ook regelmatig hun zaken niet op orde hebben en met 10 jaar ervaring in de kinderopvang weet ik dat voor de aangekondigde inspecties regelmatig snel nog het eea ‘recht’ gepoetst wordt. Ikzelf heb APRIL 2010 als gastouder een ONaangekondigd bezoek van de GGD mogen ontvang. Volle bak, 5 kinderen aanwezig! EigenOppas was als 1e van de 3 bureau’s waar ik mee werk(te) klaar om zichzelf en hun gastouders te laten toetsen. Bij mij was de inspectrice na 20 minuten weg, met de mededeling zeer positief te zijn. Alle papierwerk oa van EigenOppas ook op orde. Zou dat ook zo zijn geweest als EigenOppas als GOB niet functioneerde? Kom op toch, er veranderd voortdurend wat in de regelgeving en administratieve verplichtingen, misschien was het even niet bij te benen voor een eenmanszaak.
    Ik heb bv. het boekje Werkenderwijs bijvoorbeeld al liggen. Als ik als Gastouder dat helemaal op papier moet gaan uitwerken…..heb ik helemaal geen tijd meer voor mijn gastkindjes, Het wordt gewoon te ingewikkeld gemaakt allemaal.
    Kinderen opvangen is nog steeds mensenwerk, geen papierwerk!
    O, en mag ik aan de commentaar leverende GOB’s en bemiddelingsmedewerkers vragen? Sturen jullie ook kant en klare contracten aan gastouders met een belofte op een beloning als ik mijn vraagouders meeneem naar jullie gastouderureau? Want bij sommige dure bureau’s zijn dit wellicht de kosten die wringen?

  2. Lees alle reacties
  3. Ik ben vanaf 2007 verbonden geweest aan het grootste GO bureau van Nederland t/m hun faillissmenet midden dit jaar. In een woord duur en slecht. Heb nog steeds 10 tallen emails met alle fouten en vergissen bewaard, dus bewijsbaar slecht. Ook niet te verwonderen dat dit bureau inmiddels failliet is. Zit nu blij klein en goedkoop bureau dat veel beter presteert. Ook on-line uren invullen is veel gebruikersvriendelijker. Voor mij nooit meer groot bureau. Reactie BOINK is waarschijnlijk niet geheel van commercieel belang ontbloot.

  4. Ik ben zelf aangesloten bij 2 gob’s, een klein goedkoop en een groot duur. In begeleiding merk ik geen verschil, bij beide word ik goed geholpen bij vragen. Het kleine gob reageert sneller want is meer bereikbaar (mail word bijv ook ’s avonds of in het weekend beantwoord). Bij het kleine gob worden minder fouten gemaakt (mbt facturen en uitbetalen) en indien er wel een fout word gemaakt is het lijntje kort en de fout snel opgelost. Bij het grote gob zij er in het verleden meerdere fouten op dit gebied gemaakt en een oplossing duurde langer, want de goede affeling vinden was al lastig, en dan moest alles via verschillende personen opgelost worden.
    Beide gob’s bieden geen cursussen (ehbo of pedagogisch) of bijeenkomsten. Maar beide bemiddelingsmedewerkers zie en spreek ik regelmatig (voor evaluaties, rie, koppelingsgesprekken).
    Er zullen best slechte goedkope gob’s zijn, maar er zijn ook goede. Evenals dat er goede duurdere gob’s zijn, maar ook daarvan zullen er slechte zijn.

  5. Ik ben zelf aangesloten bij 2 gob’s, een klein goedkoop en een groot duur. In begeleiding merk ik geen verschil, bij beide word ik goed geholpen bij vragen. Het kleine gob reageert sneller want is meer bereikbaar (mail word bijv ook ’s avonds of in het weekend beantwoord). Bij het kleine gob worden minder fouten gemaakt (mbt facturen en uitbetalen) en indien er wel een fout word gemaakt is het lijntje kort en de fout snel opgelost. Bij het grote gob zij er in het verleden meerdere fouten op dit gebied gemaakt en een oplossing duurde langer, want de goede affeling vinden was al lastig, en dan moest alles via verschillende personen opgelost worden.
    Beide gob’s bieden geen cursussen (ehbo of pedagogisch) of bijeenkomsten. Maar beide bemiddelingsmedewerkers zie en spreek ik regelmatig (voor evaluaties, rie, koppelingsgesprekken).
    Er zullen best slechte goedkope gob’s zijn, maar er zijn ook goede. Evenals dat er goede duurdere gob’s zijn, maar ook daarvan zullen er slechte zijn.

  6. Ik heb zelf een klein gastouderbureau. Als ik dan hier lees dat men er maar van uit gaat dat een klein gob niet de goede/wetelijke begeleiding kan geven, komt bij mij de vraag naar boven: wie kan er met zekerheid zeggen dat dit zo voor ieder klein gob zo is? Ik doe zelf de begeleiding,intakes en bijeenkomsten. Hier behandelen we opvoedkundige vraagstukken. De evaluaties doe ik nu nog zelf en per januari is er een bemiddelingsmedewerker die mij gaat helpen. De inspectie is net weer geweest en die heeft ook hier geen commentaar op. Ik denk dat men eerst maar eens moet gaan checken voor men oordeelt !! Ik kom uit de kinderopvang en als ik terug kijk, blijkt er altijd wel iets te zijn, maar waar niet? Iedereen doet zijn best, nu zullen ook gob’s die niet werken zoals het hoort door de mand gaan vallen (meerdere ggd controles). Toch blijf ik werken met mijn gastouderbureau want ik sta voor korte lijntjes en zal dit zo goed mogelijk blijven doen !!!

  7. Ik werk inmiddels al ruim 20 jaar in de gastouderopvang, en kan bevestigen dat sommige bureaus weliswaar door hun grote school en tegenwoordig veel diensten via internet, goedkoop kunnen werken. Maar wij (GOB Het Speelhuus) vinden toch het persoonlijke, directe contact essentieel voor de kwaliteit. De gastouders zien mij regelmatig, namelijk bij alle gesprekken en thema-avonden. Daarom is de drempel voor gastouders om met mij contact te hebben bij vragen heel laag. Bij nieuwe aanvragen weet ik precies wat ik aan alle gastouders heb, en dus weet ik ook welke koppelingen wel, en welke geen kans hebben.
    Een match maken online, zoals een aantal bureaus doen, is gebaseerd op niet veel meer dan locatie en opvangdagen. Het mag idd niet eens volgens de wet. Het GOB moet op basis van de intake van gast- en vraagouders de koppeling tot stand brengen, en volgens moet zo’n intake ook meer inhouden dan het noteren van persoonsgevens en opvangwens, cq. opvangaanbod. Het staat eveneens in de wet dat de intake door de bemiddelingsmedewerker persoonlijk moet worden gedaan. Net zoals de evaluatiegesprekken en voortgangsgesprekken. Bij de Risico-Inventarisatie moet de bemiddelingsmedewerker ook betrokken zijn. Er zijn bureau’s die dat allemaal niet zo nauw nemen. Hoe ze daarmee wegkomen is mij een raadsel: Als ik zelf inspectie krijg moet ik duidelijk in de dossiers kunnen laten zien wanneer ik bij iedere gastouder geweest ben, wat er besproken en geïnspecteerd is, wanneer een volgend gesprek gepland is enzovoort enzovoort.

  8. Mijn ouders ontzettens blij met het tarief van ons Gastouderbureau Go-united4kidz. Ze hanteren een basis starttarief van 42 euro,- voor de eerste 42 uur. Bij meer dan 42 u en meerdere kinderen geldt een iets hoger tarief. Maar de bureaukosten zijn niet gekoppeld aan het aantal opvanguren. Mn. ouders die meerdere dagen afnemen en meerdere kinderen moeten plaatsen hebben hier in deze tijden van crisis baat bij. Daar komt nog bij dat zij zich behoorlijk intensief bezig houden met de gastouders en de ouders tot ver na de plaatsing zelfs nog.

  9. Alsjeblieft zeg! Laat gastouders juist kennis en kwaliteiten ontwikkelen mbt onderstaande commentaar.
    Hoezoe niet hun werkgebied? Kennis is macht luidt het spreekwoord. Maar stel je voor dat de gastouder zichzelf en hun bedrijf gaan ontwikkelen, pas op hoor; krijgen we ms kwaliteit of kennis van!
    Dan nog, goedkopere gastouderbureaus kunnen hun zaken prima op orde hebben, ze werken vaak juist met gastouders welke wel kennis hebben, waardoor zaken vlot verlopen .
    “Dat gastouders zelf hun koppeling doen is zelf tegen de kwaliteitscriteria: de koppeling dient gedaan te worden door de BMer van het bureau, evenals de intake, de RIvg en de evaluaties! Hierdoor worden gastouders onnodig belast met zaken die niet tot hun werkgebied horen. Laat gastouder zich bezig houden met het bieden van kwaliteit op hun vakgebied;
    “veilige en verantwoorde gastopvang bieden! (zie ook document “beleidsregels handhaving en kwaliteit”)

  10. Wat we niet moeten vergeten is dat veel gastouderbureau’s werken met een bemiddelingbijdrage per uur. Ouders die veel opvang nodig hebben betalen hierdoor een veel hogere bijdrage aan het gastouderbureau dan ouders die maar weinig uur afnemen. Maar ieder ouder mag dezelfde kwaliteit verwachten. Daarom vind ik het eerlijker om een vast tarief vast te stellen.

  11. Het is een eenvouding rekensommetje als je uitgaat van de verplichte 16 uur die Gastouderbureaus minimaal moeten besteden aan een koppeling (en dat is echt minimaal !). Dan is het overduidelijk dat de lage tarieven bureaus niet voldoen aan de GGD eis of aan het wettelijkminimum loon van de bemiddelingsmedewerkers…..Dus aan GGD en Gemeente de taak om te handhaven. We hebben die toetsingskaders niet voor niets….Toch? Gelukkg zijn er nog voldoende gastouderbureaus die kwaliteit en kinderen het belangrijkst vinden, maar laten we die alsjeblieft behouden….

  12. ik ben het helemaal eens met het standpunt van BOink en dus oneens met de werkwijze geschetst door gastouder cecilia. Dat gastouders zelf hun koppeling doen is zelf tegen de kwaliteitscriteria: de koppeling dient gedaan te worden door de BMer van het bureau, evenals de intake, de RIvg en de evaluaties! Hierdoor worden gastouders onnodig belast met zaken die niet tot hun werkgebied horen. Laat gastouder zich bezig houden met het bieden van kwaliteit op hun vakgebied; veilige en verantwoorde gastopvang bieden! (zie ook document “beleidsregels handhaving en kwaliteit”)
    Uiteraard betrek je als bureau de gastouder wel bij de diverse beleidstaken en acties!

  13. Als gastouder sta ik zelf voor kwaliteit in mijn opvang! Al enkele jaren werk ik met een voordelig maar zeer professioneel GOB, die in staat zijn hun kosten laag te houden door samen te werken met gastouders die zelfstandig hun klanten werven, zelf hun koppelingsgesprekken voeren en dus minder begeleiding nodig hebben. Zo de kosten laag houden Hoeft niets me kwaliteitsvermindering te maken te hebben. Ik ben zeer tevreden over mijn goedkope GOB en mijn vraagouders ook. EigenOppas.nl bedankt voor jullie professionele begeleiding.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.