Ontwikkelen en opgroeien van kinderen is een doolhof van organisaties, geldstromen, verantwoording en inspecties en organisatiebelangen. Het barst van coördinatoren, regisseurs, arrangeurs om de verbinding tussen de professionals onderling te leggen.
Even stilstaan bij woorden: het woord ingewikkeld betekent het tegenovergestelde van het woord ontwikkelen. Zie je het voor je? Inwikkelen dekt toe, maakt onzichtbaar, is een laag over wat daar onder zit. Het kan beschermen zeker. Ik had vroeger een studiegenoot die al zijn huisraad dat werd aangeraakt in plastic had: de afstandsbediening, zijn prachtige Chesterfield leren bank. Ik vond dat ingewikkeld. Leefde hij wel echt?
Ken je de mop van de mummie? Ingewikkeld hè?
Ontwikkelen maakt zichtbaar en aanraakbaar.
Vlak voor corona begon, leidde ik een IKC-team in wording. Ruim 20 leerkrachten en 15 pedagogisch medewerkers uit opvang en bso.
Vlak voor corona begon, leidde ik een IKC-team in wording. Ruim 20 leerkrachten en 15 pedagogisch medewerkers uit opvang en bso. Er was een zekere onwennigheid. De meesten kenden elkaar nog niet.
We zaten in een kring. Ieder zette de eigen drijfveren om bij het IKC betrokken te zijn op een kaart. We maakten een snelle ronde bij wijze van kennismaking. Het bleek een sterke team-ontwikkeling. Want in taal en in inhoud was er geen verschil tussen de professies. Het ‘verschil maken’ bleek bij allen gericht op de kinderen, verschil maken om kinderen tot groei te brengen. Geen verschil maken in de zin van, ‘Ah, jij bent maar van de opvang en wij zijn van de ontwikkeling’.
Hoeveel tijd is er, ook in corona-tijd, om drijfveren te delen?
En nu mijn punt: hoeveel tijd is er, ook in corona-tijd, om drijfveren te delen?
Wat beweegt jou? En waar komt dat vandaan? Juist in interdisciplinaire samenwerking, zijn deze vragen een deur in de muur tussen organisaties en tussen mensen. Drijfveren als deur in de muren van het doolhof.
Het is een vorm van reflectie op wat is het vak dat jij uitoefent en waartoe doe jij dat: hoe verhoud ik mij tot mijzelf, tot kinderen, tot ouders, tot collega’s. En dan heb ik het over hoe verhoud ik mij tot …. vanuit mijn drijfveren. Daarover delen, zit vaak ingewikkeld in werkdruk, in beleidstaal, in schaamte soms ook.
Oproep: Start het volgende digitale teamoverleg eens met een rondje drijfveren.
Oproep: Start het volgende digitale teamoverleg eens met een rondje drijfveren. Zelfs de digitale afstand wordt er mee overbrugd!
En weet je wat geruststellend is? In de ingewikkelde samenwerkingen rondom kinderen, hebben we allemaal onze drijfveren altijd bij ons. Wie wil drijfveren delen en ontwikkelen?