Monika Katinger – Sterk in ons werk!

Ik ben een regelmatige bezoeker van de congressen die door de vakbond Abvakabo FNV worden georganiseerd. Ook dit symposium was zeer de moeite waard.

Prof. dr. Louis Tavecchio heeft ons in zijn lezing inzicht verschaft in de terugloop van de kwaliteit van de kinderopvang. Het Nederlands Consortium Kinderopvang (NCKO), waar prof. Tavecchio deel van uitmaakt, heeft in 2008 het laatste onderzoek naar de pedagogische kwaliteit in de Nederlandse kinderdagverblijven afgerond. De pedagogische kwaliteit is sinds het vorige onderzoek (in 2005) nog meer gedaald en heeft de score “onvoldoende” toegewezen gekregen.

Van de zes onderzochte interactievaardigheden van de pedagogisch medewerkers werden de eerste drie als ‘voldoende’ tot ‘goed’ beoordeeld: sensitieve responsiviteit, respect voor de autonomie van een kind en structureren en grenzen stellen.
Maar de drie zeer belangrijke vaardigheden, waarin de omgeving als een kinderdagverblijf van toegevoegde waarde zou kunnen zijn, hebben het predikaat ‘onvoldoende’ gekregen! Het gaat om praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van interacties. Daar waar praten en uitleggen en ontwikkelingsstimulering nog globaal genomen als ‘onvoldoende’ tot ‘matig’ beoordeeld konden worden, werd de score van begeleiden van interacties ronduit ‘onvoldoende’!
Tot de aanbevelingen van NCKO behoren punten als: kwaliteit in de babygroepen verhogen (die is lager dan in andere groepen), aandacht besteden aan de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers, op de groepsgrootte letten en blijven investeren in ruimte en materialen.

Deze boeiende, zeer interessante lezing van de erudiete prof. Tavecchio is natuurlijk een aanleiding geweest tot de discussie. Veel onderwerpen passeerden de revue. Ik noem er maar een paar: overschatting van de kwaliteit van de gezinsopvoeding, die onrealistisch hoog wordt gepositioneerd, het nog niet bewezen effect van de voorschoolse programma’s, het ontbreken van de marktwerking in Nederland, HKZ certificering als eigensoortige kwaliteitscertificering, die de pedagogische kwaliteit niet waarborgt. Op mijn vraag naar de waarde en nut van de verticale groepen antwoordde prof. Tavecchio het volgende: een voorwaarde voor de opvang van kinderen in de verticale groepen is een hele goede opleiding van de pedagogisch medewerkers in die groepen. Dan zou de opvang in de verticale groepen een verrijking voor kinderen kunnen zijn. Zo’n opleiding is er op dit moment nog niet. De opvang in een verticale groep kan dus – onder de huidige omstandigheden – soms zelfs nadelig zijn.

Aan het eind van het ochtendprogramma werd door Corrie van Brenk, bestuurder van de ABVA/KABO FNV, de vernieuwde beroepscode uitgereikt. Iedereen kreeg een exemplaar mee. Monica Hilhorst van het Bureau Kwaliteit Kinderopvang informeerde aanwezigen over de subsidies die kinderopvangorganisaties kunnen aanvragen voor pedagogische kwaliteitsopleidingen. Het is een intensieve dag geweest, met interessante informatie, interactieve workshops, ontmoetingen tussen collega’s uit het werkveld. Ik zal zeker proberen om de onderwerpen onder de aandacht te brengen in mijn organisatie en op mijn werkplek.

Redactie: Monika schreef ook een verslag van de workshops die ze ‘smiddags heeft gevolgd op het Abvakabo-symposium. Leerzaam voor iedereen die met kinderen werkt. je leest de rest van haar verslag in Open Podium!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.