Op de opvang van mijn dochter wordt veel aandacht besteed aan bewegen, het stimuleren van bewegen en de motorische ontwikkeling van de kinderen. De natuurtuin biedt veel ruimte voor een natuurlijke spel-, leer- en leefomgeving. De ideale omgeving voor kinderen om zich op een speelse manier zelfstandig en op eigen initiatief te ontwikkelen. Dat dat ook de fantasie van kinderen prikkelt krijgen wij thuis regelmatig te horen. Er gaat geen dag voorbij of er wordt soep van takjes en bladeren gemaakt, worden er ijsjes verkocht vanuit de zandbank of wordt er een file gecreëerd met alle fietsjes. De files zijn soms zo erg dat de leidsters de voertuigen weer in beweging moeten brengen.
Gezonde ontwikkeling van kinderen
Heel wat kinderen brengen tijd door op de kinderopvang. Als organisatie speel je daarom een belangrijke rol in de gezonde ontwikkeling van kinderen. Veel en gevarieerd bewegen levert een belangrijke bijdrage aan deze gezonde ontwikkeling. Als kinderopvangorganisatie kun je het beweeggedrag en daarmee de ontwikkeling van kinderen bevorderen. Dit vastleggen in beleid is een goed startpunt. Hoe je daarmee aan de slag gaat, lees je in dit Beweegbeleid kinderopvang.
‘Samen met de mensen die beleid maken en met de mensen op de werkvloer kun je invulling geven aan het stimuleren van de motorische ontwikkeling van de kinderen’
Wil je weten hoe, hoeveel en hoe intensief baby’s, dreumesen en peuters moeten bewegen? De Gezondheidsraad stelde hier in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een advies voor op.
Beleid voor bewegen
Nieuwsgierig hoe andere kinderopvangorganisaties dit aanpakken? Bij KinderRijk is bewegen bijna vanzelfsprekend voor kinderen. Diana Turkenburg-de Haan, programmamaker en pedagogisch professional bij KinderRijk: ‘Beleid hebben voor bewegen binnen de kinderopvang is belangrijk omdat beleid kaders en richting geeft. Samen met de mensen die beleid maken en met de mensen op de werkvloer kun je invulling geven aan het stimuleren van de motorische ontwikkeling van de kinderen.’
En dat kan al op een laagdrempelige manier. Denk hierbij niet te moeilijk, maar bijvoorbeeld aan alledaagse handelingen. Promoot zelfstandigheid onder kinderen en bied ze de ruimte om zelf te ontdekken. Dat zorgt ook weer voor mooie observatiemomenten. Meer over de ervaring van Diana en manager Pedagogiek Willemien Wildeboer zie je in deze video.