Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Blog Simon Hay – Is jouw pedagogische kwaliteit echt goed?

Binnen onze sector spreken we veel over pedagogische kwaliteit. De GGD toetst structureel de pedagogische kwaliteit op de groepen, de wet IKK staat vol met pedagogische kwaliteitsverbeteringen en zeer recentelijk heeft het LKK-consortium de onderzoeksresultaten van de kwaliteitsmeting van 2017 openbaar gemaakt. Heel goed, zou je zeggen. Want vervolgens kunnen we zelf aan de slag om verbeteringen door te voeren. Toch? De praktijk blijkt weerbarstiger.

Om op je groep, locatie of binnen je eigen organisatie veranderingen door te kunnen voeren, moet je namelijk eerst weten hoe het met je eigen pedagogische kwaliteit gesteld is. En dat weten we vaak niet. Dus laten wij het oordeel aan de GGD. Of blijven we stilstaan bij heel algemene bevindingen uit onderzoeksrapporten. Maar dat is natuurlijk niet voldoende. De vraag is dus: hoe krijgen we een goed beeld van de pedagogische kwaliteit die we zelf bieden?

Sturen op gevoel
Bestuurders en managers hebben veel stuurinformatie als het om personeel, kindplaatsen en financiën gaat. Maar systematische en overzichtelijke data op het gebied van ons pedagogisch handelen ontbreken. Een objectieve weergave van wat goed gaat of wat beter kan, is er simpelweg niet. Hoe we dan op pedagogiek sturen? Ik denk op gevoel. En natuurlijk nemen we ook klachten en tevredenheidsmetingen mee. Maar wat nu als we weinig klachten horen en ouders en medewerkers best tevreden zijn? Betekent dat dan dat wij een veilige en stimulerende omgeving bieden voor kinderen? Niet per se.

Meetinstrument KindeRdam
Het is de reden dat we bij KindeRdam vanaf 2016 zelf onze pedagogische kwaliteit structureel in kaart brengen. En dat voor elke groep. We gebruiken daarvoor een doorontwikkelde versie van het Veldinstrument observatie pedagogische praktijk, afkomstig van GGD GHOR en het NJi en door de GGD gebruikt tijdens inspectiebezoeken. Voor het onderdeel Kwaliteit van de leefomgeving vullen we dit aan met een aantal onderdelen uit de NCKO Kwaliteitsmonitoren. Op basis hiervan genereren we een rapportage voor elke groep, locatie, regio en uiteindelijk voor onze totale organisatie. Daarnaast hebben we in beeld wat de resultaten zijn per opvangsoort en leeftijdscategorie.

In aanvulling op de GGD-resultaten en de wetenschappelijke inzichten van de Nederlandse kinderopvang maken we nu dus zelf een inschatting van onze pedagogische kwaliteit. En dat op basis van wetenschappelijk gedegen instrumenten. Het werkt goed in de praktijk. We stralen meer trots uit over dat wat goed gaat, zijn transparanter over wat beter kan en pakken dit voortvarend op. Fijn is ook dat we dankzij deze aanpak gerichte input hebben voor onze meerjaren-strategie en het opleidingsplan.

Monitor alle kinderopvangorganisaties[1]
KindeRdam en het NJi zijn deze werkwijze nu verder aan het ontwikkelen tot een monitor bruikbaar voor alle kinderopvangorganisaties. Zodat elke kinderopvangorganisatie, klein of groot, stedelijk of landelijk, met of zonder een specifieke pedagogische aanpak, kan beschikken over goede pedagogische stuurinformatie en een concreet beeld heeft van de toegevoegde waarde die zij kinderen bieden. En dat is heel belangrijk. Want dankzij dat beeld hoeven we niet meer reactief op een GGD-oordeel in te gaan, kunnen we op gelijkwaardige basis met elkaar in gesprek én kunnen we onze visie beter uitdragen. Ik denk dat het heel waardevol is. Want wie wil er nu niet het belang en de noodzaak van ons werk voor het voetlicht brengen?

Meer weten? Schroom niet om contact met mij op te nemen.

[1] Bron: https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Pedagogisch-kwaliteitsniveau-kinderopvang-in-beeld


De vorige keer deelde Simon in zijn blog zijn nieuwjaarswens met ons.Hoewel het vaak lastig blijkt om die goede voornemens ook echt om te zetten in actie. Lees deze blog hier


 

1 REACTIE

  1. Hee Simon!
    Wat een mooi initiatief zeg. Zeker als je het hebt over trots zijn op wat al goed gaat is er nog veel verbetering nodig. Daar zit die meerwaarde in!
    Ik ben heel benieuwd naar je meetinstrument! Misschien een keer contact hebben?
    groetjes Aad

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.