Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Sanne Bosmans – Coaching pm’ers

Iedere pm’er heeft recht op coaching. Coaching vanuit empathie is noodzakelijk om nog meer te groeien in je vak van pedagogisch medewerker,
Sanne Bosmans - Forsa!.jpg
'Wil coaching leiden tot nog succesvollere pm’ers dan ben ik ervan overtuigd dat het toevoegen van een coach in de organisatie van essentieel belang is.'

De kwaliteit in de kinderopvang krijgt weer een boost. Iedere pedagogische medewerker krijgt recht op coaching. Volgens het akkoord innovatie en kwaliteit kinderopvang moet de professionaliteit van de pm’ers serieuzer genomen worden. De pedagogische kwaliteit is bepalend voor het succes in de praktijk. Maar waarop en hoe moet er dan gecoacht worden?

Willen we liever een invoelende PM’er die niet over alle beschikbare pedagogische kennis beschikt of willen we een PM’er die top geschoold is, maar die kinderen in de praktijk niet begrijpt?

De hele sector zal het hierover eens zijn. Je hebt een open en verbindende basishouding nodig om kinderen op te voeden. Als we de pedagogische kwaliteit willen versterken, dan is een lesje in empathie op zijn plaats. Niet voor niets is binnen de zes interactie vaardigheden sensitieve responsiviteit zo van belang. De grote mate van empathie, openheid, de kunst om echt te verbinden, is nodig voor de ontwikkeling van kinderen. Dit geldt net zozeer voor ons als volwassenen. Eerst moeten we een relatie aangaan om een autonoom persoon te worden. Als ik dit kind of deze persoon was, wat zou ik dan vinden, voelen, denken, doen? Het gaat om elkaar echt begrijpen. Opvoeden is zoveel meer dan vaardigheden aanleren, het is mensen-mens zijn. Het gaat om echte verbinding maken.

‘Het gaat om coachen van het mens zijn, begeleiden met empathie als hoofdmoot’

Voor de kwaliteit in de kinderopvang is wat mij betreft het trainen van (interactie)vaardigheden dan ook niet leidend. Het gaat om coachen van het mens zijn, begeleiden met empathie als hoofdmoot. Dit leer je volgens mij niet aan door een training te volgen. Wel door het te ervaren van een empathische houding richting jou als professional. Leidinggevenden krijgen nu vaak de rol van coach. Is de leidinggevende met al zijn andere belangrijke taken, in staat om echt in te leven wat jij als pm’er vindt, voelt, denkt en doet? Ik geloof sterk dat iedere leidinggevende deze intentie wel heeft. Ik ben alleen bang dat de leidinggevende vooral in staat zal zijn tot sympathie. Het verschil tussen empathie en sympathie wordt in deze animatie op een leuke manier uitgelegd

Ik acht de kans groot dat er vanuit de leidinggevenden een gebrek aan tijd en ruimte is om echt te verbinden, wat nodig is voor empathie en coaching. Deze echte verbinding van mens tot mens is nodig om te groeien als succesvolle pedagoog.

Wil coaching leiden tot nog succesvollere pm’ers dan ben ik ervan overtuigd dat het toevoegen van een coach in de organisatie van essentieel belang is. Dan ontstaat er echt ruimte, tijd en aandacht om vanuit empathie te groeien als pedagogisch medewerker in je team. Dit zal zorgen voor een hogere pedagogische kwaliteit in de omgang met kinderen.  Als jij als pm’er namelijk voorgeleefd krijgt hoe het is om vanuit empathie gecoacht te worden, dan kun jij dit met een nog groter gemak doen in de omgang met kinderen.

De vorige keer schreef Sanne een weblog over een voorval waarbij ze voor rechtertje speelde bij een ruzie tussen kinderen. Maar die rol voelde, ondanks dat de ruzie voorbij was, niet goed. Lees hier waarom

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.