Stap 1: story telling. Wat is het ondernemersverhaal achter uw bedrijf of kinderdagverblijf? Wat was de aanleiding voor het starten van dit kinderdagverblijf? Schrijf dit in twee zinnen op. Wees echt en consequent in uw verhaal.
Stap 2: merkbelofte. Wat belooft uw merk? Waar staat het merk voor? Betrouwbaarheid, pedagogische kwaliteit, creativiteit of bijvoorbeeld duurzaamheid? Vanuit marketingoogpunt moet u een merkbelofte staven: wat is de bewijsvoering voor die belofte?
Stap 3: doelgroep. Waar zitten uw potentiële klanten op dit moment? Op social media, zijn het uw buurtbewoners, de sportclubs in de omgeving of wellicht wel de verloskundigenpraktijk(en)? Baken de doelgroepen af en prioriteer ze.
Stap 4: merk doel. Wat wilt u bereiken met uw marketingaanpak? Maak concreet wat het resultaat moet zijn na afloop van de marketingactie. Wilt u dat uw potentiële klant na de marketingactie weet waar uw merk voor staat? Of is het beoogde resultaat communiceren dat u nog vrije plekken heeft? Het resultaat is alleen te meten als u dit vooraf opstelt.
Stap 5: monitoren en herhaling. Wil een marketingaanpak effectief blijken dan moet het begrip marketing consequent in het bedrijf doorgevoerd worden. Daar bedoel ik mee, dat u de kernboodschap herhaalt en de aanpak monitort. Als de marketingaanpak gemonitord wordt, kan er tussentijds bijgestuurd worden als blijft dat de aanpak niet effectief is. Formuleer een krachtige kernboodschap die overal in terugkomt.