Enkele weken geleden hoorde ik in een fel betoog van Sieneke Goorhuis-Brouwer dat toetsen voor het 6de jaar geen enkele zin heeft, vanwege de hersenontwikkeling van jonge kinderen. Tja, we hebben het dan over kleuters in de knel, maar hoe zit het dan met onze peuters, die we al vanaf hun tweede jaar voor- en vroegschoolse educatie aan bieden? Ik wil niet een toekomstige faalangst van jonge kinderen op mijn geweten hebben met ons goedbedoelde en sterk gefinancierde aanbod…
‘Kan de leegloop vanuit de kinderopvang meteen weer zinvol worden ingevuld’
En dan maakt het basisonderwijs ook nog achterwaartse bewegingen door hun doelgroep te definiëren van 0-12 jaar. Het moet toch niet zo gek worden, dat baby’s straks met Ipad’s spelen. Nee, onze kinderen moeten lekker vrij kunnen spelen en hun motoriek in de breedte ontwikkelen. Ik vind dan ook dat het tijd wordt dat wij als professionele speelomgeving van jonge kinderen op de barricade moeten springen met als slogan: Kleuters in het spel! Als ze nu bij het Ministerie nadenken over de integratie van kinderopvang met peuterspeelzalen, laat ze dan ook meteen de kleutergroepen meenemen. Kan de leegloop vanuit de kinderopvang meteen weer zinvol worden ingevuld.
Echter, ik vrees dat de dominantie van het cognitief gedreven onderwijs de boventoon zal voeren.