Blog Jolanda Rikers – Energiebril

Vandaag hebben we in het kader van onze Talentacademie (zie eerdere blog) enkele bijeenkomsten gehad. Allereerst met de lokale ROC’s. We hadden namelijk het idee opgevat dat het fantastisch zou zijn als zij de Leuvense methode (de basis van onze Talentacademie) zouden incorporeren in de opleiding tot pedagogisch werk, wij straks medewerkers krijgen die al door de juiste bril naar kinderen kijken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jolanda Rikers

Deze bijeenkomst verliep goed en er werd zelfs het idee opgevat dat ze niet alleen de studenten in de methode konden opleiden, maar ook de studenten zelf beoordelen op het gebied van welbevinden en betrokkenheid. Hierdoor zouden de studenten meer plezier aan de opleiding beleven en kunnen we wellicht schooluitval voorkomen.

In de daaropvolgende bijeenkomst spraken we met lokale bestuurders/beleidsmedewerkers van gemeenten, onderwijs en provincie. Ook zij waren aangenaam verrast door de krachtige maar ook eenvoudige Leuvense methode. Tijdens dit overleg ontstonden nieuwe ideeën en haakjes naar andere projecten. Het zou natuurlijk fantastisch zijn wanneer dit project in een doorgaande lijn doorloopt naar het basisonderwijs. Volgens professor Ferre Laevers kan de Leuvense methode levenslang worden toegepast. Ook kwamen de kansen van passende kinderopvang met deze methode voorbij. Vol energie verliet iedereen de zaal.

‘Hoe meer wij actief aan de slag gaan met deze aanpak, hoe beter het met de kinderen zal gaan’

We sloten de dag af met een bijeenkomst voor onze medewerkers die een actieve rol vervullen in het project. De wetenschappers van Leuven presenteerden de resultaten tot nu toe. Opmerkelijk was het hoge welbevinden. Op het gebied van betrokkenheid scoorden we wat aan de lage kant. Maar de mooiste uitkomst was dat de aanpak van de kinderopvang ertoe doet.

Hoe meer wij actief aan de slag gaan met deze aanpak, hoe beter het met de kinderen zal gaan. We kregen die avond ook concrete ideeën aangereikt hoe we dit konden oppakken. Bijvoorbeeld door de inrichting aan te passen, de eetmomenten in te korten en de spelmaterialen uitdagender te maken.

Genoeg werk aan de winkel. Opvallend was dat de medewerkers graag nog meer uitleg wilden, ondanks het late uur en de bijeenkomst al afgelopen was. Ferre Laevers zegt dat hij onze mensen leert door een andere bril te kijken. Blijkbaar is het een energiebril. Uiteindelijk zijn we toch gaan zien (zeggen ze in België als ze naar huis gaan). Ik kijk vooral terug op een mooie dag.

Afgelopen weekend stond er een mooi artikel in het NRC over het af- en aanleren van respectievelijk slechte en goede gewoontes: zo simpel dat het bijna te mooi lijkt om waar te zijn. Lees de vorige blog van Jolanda

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.