Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

BKK blikt terug op vijfjarig programma 2013-2017

Bureau Kwaliteit Kinderopvang blikt in een onlangs verschenen rapport terug op de jaren 2013-2017 toen het programma ‘Kwaliteitsimpuls: focus, effectiviteit en verbinding’ centraal stond. De evaluatie is bedoeld voor het ministerie, maar geeft de sector ook inzicht in waar BKK zich mee bezighoudt en hoe betrokken professionals BKK zien.
iStock

BKK bestaat dit jaar alweer tien jaar. Het doel van BKK is om bij te dragen aan duurzame professionalisering van de kinderopvang in Nederland en daarmee ook aan de Kwaliteitsagenda Kinderopvang van het ministerie van Sociale Zaken. Van 2013 tot en met 2016 vond het programma ‘Kwaliteitimpuls’ plaats en deze is later met een jaar verlengd tot en met 2017. In het rapport is goed te zien wat de BKK in die jaren allemaal georganiseerd en ontwikkeld heeft.

Instrumenten voor zelfevaluatie

Belangrijk was het ontwikkelen van een kwaliteitsvisie. Deze is in 2014 aangeboden aan de minister van Sociale Zaken. Een speciale flyer over de kwaliteitsvisie werd naar meer dan 3500 houders gestuurd en tijdens bijeenkomsten uitgedeeld. Een ander belangrijk thema in die jaren was de meerwaarde van instrumenten voor (zelf)evaluatie. Deze instrumenten kunnen helpen om de pedagogische belofte in beeld te brengen en transparant te maken. Het ontbrak de sector aan inzicht in welke instrumenten er zijn. In 2017 ontstond een speciale menukaart van deze instrumenten die te bekijken is via de website van BKK.

Leergangen voor directie

In 2016 startte BKK met leergangen, eerst over de pedagogische kwaliteit als strategische meerwaarde. Hieraan deden 30 directeuren en bestuurders mee. In 2017 volgde een leergang voor directeuren van kleine organisaties waar 24 directeuren aan mee deden. Dit jaar volgt een derde leergang. Kleine kinderopvangorganisaties konden ook aansluiten bij drie regiogesprekken die in 2017 werden georganiseerd. En in 2016-2018 vonden meerdere studiereizen plaats om inspiratie te halen uit het buitenland.

Congressen en studiedagen

Vanaf 2015 organiseerde BKK ieder jaar een Wetenschapscongres en wetenschapstafels. Verder werd de blik meer verlegd richting het buitenland. Dat leidde tot aansluiting bij de EECERA (European Early Childhood Education research Association). En later werd BKK toegelaten als lid van ISSA (International Step by Step Association). Vanaf 2016 werden speciale studiedagen voor pedagogisch beroepskrachten georganiseerd. Zij kunnen voor inspiratie ook terecht op het digitaal plein, een besloten deel van de website van BKK waar beroepskrachten kennis kunnen delen. Inmiddels ontmoeten 400 professionals elkaar op dit digitale plein.

Taal- en interactievaardigheden

Belangrijk was ook de versterking van taal- en interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers en gastouders in de kinderopvang. De overheid stelde geld beschikbaar voor het volgen van speciale trainingen. BKK had een adviserende rol bij de keuze van de trainingsprogramma’s en ondersteunde de subsidieregeling met communicatie. BKK monitort de uitvoeringspraktijk van de trainingen.

Pedagogisch curriculum

Het meest in het oog springende project van BKK de laatste jaren was de ontwikkeling van het Pedagogisch curriculum.  Als basis werden de Pedagogisch kaders gebruikt, maar er volgden ook gesprekken met experts over dilemma’s, leeftijd en bereik en om een draagvlak te creëren. In totaal gaven ruim 220 mensen hun mening over de beste werkwijze. Vanaf 2016 werd begonnen met het schrijven onder leiding van eindredacteur en hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink. Op 30 mei werd het Pedagogisch curriculum gepresenteerd. In juni 2017 ontvingen alle houders van kinderopvangorganisaties in Nederland een gratis exemplaar.

Ambassadeurs BKK

Bureau Bartels interviewde verschillende gebruikers/betrokkenen van BKK. Daarin geven zij bijna unaniem aan de bijdrage van BKK aan de kwaliteit van kinderopvang van grote waarde te vinden. Verder hebben ze suggesties voor de keuzes die BKK voor de toekomst kan maken. Gjalt Jellesma van BOinK raadt bijvoorbeeld aan om ambassadeurs te benoemen die BKK sterker kunnen positioneren in het werkveld. Ruth de Waal, directeur en pedagoge van een middelgrote kinderopvang, zou graag meer afstemming zien tussen de Pedagogisch kaders, het Pedagogisch curriculum en de wet kinderopvang.

Meer meningen en evaluatie kun je teruglezen in het rapport ‘Programma ‘Kwaliteitsimpuls: focus, effectiviteit en verbinding. Een evaluatie van de periode 2013 – 2017’

In een artikel in het julinummer van tijdschrift Management Kinderopvang vertelt Marijke de Waal van Stichting Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk Culemborg hoe zij het Pedagogisch curriculum in de praktijk gebruikt om de pedagogische kwaliteit te verhogen. Lees dit PREMIUM-artikel hier (alleen leesbaar voor abonnees van Management Kinderopvang)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.