Belgische stagiaires leren van Nederlandse kinderopvang

Hoe kijken Belgische stagiaires naar de Nederlandse kinderopvang? Vijf pm’ers in opleiding liepen twee weken stage op kinderdagverblijven en bso’s van Kinderopvang Berend Botje in Edam en Oosthuizen. Dat leverde een hoop inzichten op. ‘Het contact met ouders is hier veel directer dan in België.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

‘Wil je confituur op je boterham? En gooi dat maar even in de vuilbak als je klaar bent.’ De stagiaires uit België  praatten wel een beetje anders, vonden de kinderen. De studenten volgen de opleiding Verzorging met als specialisatie Kinderzorg. Op dit moment zitten zij alle vijf in het laatste jaar van hun studie.

Verluieren en tutje geven

De vijf stagiaires draaiden mee bij zowel de hele dagopvang als de buitenschoolse opvang. Ze hielpen bijvoorbeeld met het ‘verluieren’ (verschonen) van kinderen en gaven de kinderen hun ‘tutje’ (speen). Voor de kinderen van de bso organiseerden ze een leuke quiz over België met vragen als ‘Wie is Manneken Pis?’. Aan het eind van hun stageperiode presenteerden de studenten aan de  directie en medewerkers van Kinderopvang Berend Botje de verschillen tussen kinderopvang in België en in Nederland.

Zelfstandigheid kinderen

Hun opvattingen over de Nederlandse setting zijn overwegend positief. ‘In Nederland hebben de pedagogisch medewerkers meer geduld met kinderen dan in België’, vertelt stagiair Fleurtje. ‘De kinderen lijken ook rustiger’, vult haar medestudent Demi aan. Fleurtje gaat verder: ‘Ook worden kinderen in Nederland meer gestimuleerd om zelfstandig te zijn. Hier zijn verschillende voorbeelden van. Zo laten de pedagogisch medewerkers kinderen al op jonge leeftijd zelf hun brood smeren en de kinderen mogen zelf kiezen wat zij op brood willen. Ook is er bij de bso sprake van zelfstandigheidscontracten, waarin afspraken staan of de kinderen bijvoorbeeld zelf naar een vriendje of buiten mogen gaan. In België mag dit sowieso niet. Ik denk dat het goed is dat in Nederland deze vrijheid wél al gegeven wordt. Zo leren de kinderen gedoseerd met deze vrijheid om te gaan. Als zij naar het voortgezet onderwijs gaan, hebben ze alle vrijheid. Het is goed deze vrijheid stapsgewijs op te bouwen.’

Werken met thema’s

Fleurtje en Demi keken ook op van de spelvormen en –activiteiten die geboden worden op de groepen. ‘In België staat met name vrij spel centraal, de kinderen kiezen zelf wat zij gaan doen en wij begeleiden hen daar niet zo in zoals in Nederland wordt gedaan. Bij Berend Botje maakten wij kennis met het werken in thema’s en leerden wij ook om voor- en mee te spelen met de kinderen. Verder vinden zij dat het met de veiligheid beter gesteld is dan in België. ‘Keukenlades en –kastjes zijn beveiligd zodat kinderen deze niet zelf kunnen open maken, de deurklinken zitten hoog op de deur bevestigd en er zijn op veel plekken hekjes gemonteerd. Dit kennen wij in België niet op deze manier’.

Warme maaltijd kinderopvang

Ook op het gebied van eetgewoontes hebben de stagiaires verschillen opgemerkt. In België krijgen de kinderen ’s middags als tussendoortje een koek, in Nederland ervaarden de studenten dat de kinderen dan een cracker of stuk fruit eten. Op de locaties Edam-Volendam, en ook op een aantal andere locaties van Berend Botje, wordt tussen de middag warm gegeten. Dit kennen Demi en Fleurtje wel vanuit België, maar ze vonden het aanbod in Nederland gevarieerder. Waar ze in België met de kinderen veelal aardappels en groenten eten, zagen de studenten de kinderen hier ook bijvoorbeeld couscous en pasta eten.

Kleinere groepsruimte

Qua groepsruimtes zijn er ook verschillen tussen Nederland en België. De ruimtes in België zijn vaak groter en in Nederland wordt meer gewerkt met herkenbare hoeken waar de kinderen kunnen spelen. Wie in België op zoek is naar kinderopvang, moet zich ruim van tevoren aanmelden. Daar is sprake van lange wachtlijsten. Op dit moment is dat in Nederland minder aan de orde. Fleurtje merkte ook verschil in het contact met ouders: ‘Het contact met ouders is hier veel directer dan in België. Nederlandse ouders geven duidelijker aan wat zij willen. Bij Berend Botje wordt gebruik gemaakt van een ouder-app om de dagverslagen met de ouders te delen. In België wordt nog gebruik gemaakt van heen-en-weerboekjes. Het werken met de app is erg handig en efficiënt. Ook kun je ouders halverwege de dag al een foto sturen, wat voor hen denk ik fijn is om te ontvangen.’

Kennis delen

Zowel de stagiaires als de medewerkers van Kinderopvang Berend Botje kijken positief terug op de stageperiode. ‘Wij vinden het belangrijk om onze kennis te delen. Dit doen we onder andere door studenten de mogelijkheid te geven bij ons stage te lopen en zich te ontwikkelen. Ook leren we zelf graag van andere kinderopvangorganisaties. Dat dit nu ook op internationaal niveau kon, is natuurlijk erg interessant’, aldus Alien Alberts, algemeen directeur Kinderopvang Berend Botje.


Het gebeurt vaker dat Nederlandse kinderopvangorganisaties buitenlandse  stagiaires ontvangen. Zo kwamen er in 2016 45 Britse stagiaires naar locaties van Smallsteps. Wat leverde dat op? Lees meer in dit artikel


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.