‘Bedrijven, stel een Raad van Kinderen in’

Voor organisaties die serieus met de toekomst bezig zijn, zou het instellen van een eigen Raad van Kinderen de logische standaard moeten zijn binnen hun bedrijfsvoering. Met dit advies willen Unicef Nederland en de Missing Chapter Foundation (MCF) kinderen helpen om hun stem te laten horen binnen bedrijven en organisaties.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'Bedrijven
Foto: ANP Photo

Met een Raad van Kinderen willen de twee organisaties beslissingen in het bedrijfsleven meer toekomstbestendig maken. Laurentien van Oranje, directeur van MCF, wil de analyse van maatschappelijke vraagstukken combineren met verfrissende ideeën van kinderen en jongeren. Duurzaamheid is een sleutelwoord voor Unicef en MCF, ‘want de toekomst van de aarde en die van kinderen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’.

Dilemma’s van de toekomst

Kinderen, bedrijven en organisaties moeten strategische dilemma’s analyseren, bespreekbaar maken en nieuwe denkrichtingen geven. Die dilemma’s van de toekomst worden geformuleerd op basis van de VN-kinderrechten en zakenprincipes die Unicef heeft opgesteld. Ze hebben te maken met werkplek, markt, maatschappij en milieu. Bedrijven en organisaties die een Raad van Kinderen instellen, worden gekoppeld aan een school (bovenbouw van de basisschool of onderbouw van de middelbare school).

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.