Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Bas (3) zit alleen maar. Hoe krijg ik hem in beweging?’

Bas (3) zit de hele dag, ook als er buiten gespeeld wordt. Pm’er Jeanne maakt zich zorgen: het is juist belangrijk dat kinderen veel bewegen. Marieke Grijpink geeft advies.
AdobeStock

Vraag pm’er Jeanne

Jeanne: ‘Het valt ons op Bas (3) de hele dag zit. Ook als we buitenspelen: hij gaat gelijk in de zandbak zitten en komt niet meer van zijn plaats. Hij speelt met de vormpjes en kijkt veel om zich heen. Het is toch belangrijk dat kinderen veel bewegen?’

Antwoord pedagoog Marieke Grijpink

‘Wat ben ik blij dat je deze vraag stelt. Meestal gaan de vragen over kinderen die juist veel bewegen, die niet stil kunnen zitten. Ik vind het goed dat het jullie dus opvalt dat Bas hierin het tegenovergestelde laat zien. Uit de beschrijving lees ik dat hij vele uren op een dag zit. Dat is voor niemand gezond, dus ook niet voor een peuter.

Wat te doen? Ik ben benieuwd hoe Bas als baby was. Probeer, voordat je het met de ouders bespreekt, eerst zelf je beeld van Bas compleet te krijgen. Kun je dit bespreken met collega’s die hem al langer kennen? Heeft hij gerold of gekropen? Wanneer is hij gaan lopen? Haal zoveel mogelijk informatie uit jullie observatiesysteem. Dat geeft jullie inzicht in zijn motorische ontwikkeling.

‘Loop eens hand in hand met hem door de buitenruimte en benoem wat jullie allemaal zien’

Daarnaast zou ik willen weten of hij zich veilig voelt bij jullie op de groep en buiten. Het vrije spel kan ook onveiligheid teweeg brengen, er gebeurt veel onverwachts: fietsen, ballen, takken, enz. Ik zou vooral klein beginnen, loop eens hand in hand met hem door de buitenruimte en benoem wat jullie allemaal zien of verzin een spelletje in de zandbak als stampen met je voet of gooien met een ballon.

Maar er zijn ook nog een paar verdiepende vragen die ik zou willen stellen. Nodigt de groepsruimte uit tot bewegen of staan er veel stoelen en tafels? Voor alle kinderen is het goed als de ruimte vooral speelruimte is: op de grond, in de hoeken of aan statafels waar omheen gelopen/gespeeld kan worden.

Hoe reageert Bas op beweegactiviteiten? Misschien vindt hij het in de grote groep niet prettig, maar wel met een klein groepje in de gang. Probeer het uit. En als dit alles niet het gewenste resultaat oplevert, ga dan gerust in gesprek met de ouders. Want inderdaad: bewegen is belangrijk!’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Jessica (3) durft niet te verven. Wat nu?’ Lees meer
  • ‘Peuters zijn snel afgeleid tijdens het spelen. Kan het ook anders?’ Lees meer
  • ‘Hoe zorg je ervoor dat elk beo-kind gedag zegt bij het weggaan, zonder strijd?’ Lees meer
  • ‘Ik wil hem niet belemmeren in zijn seksuele ontwikkeling’ Lees meer
  • ‘Peuters trekken het VVE-aanbod van 960 uur niet’ Lees meer
  • ‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’ Lees meer
  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.