Arief spreekt geen Nederlands’

Heleen: ‘Arief (6) komt uit Syrië en spreekt bijna geen Nederlands. Hoe kan ik contact met hem maken? Ik vind het zo zielig voor hem.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Arief spreekt geen Nederlands.jpg
Arief spreekt bijna geen Nederlands Wat kan pm'er Heleen doen om hem thuis te laten voelen? - Foto: picture alliance / HERBERT P. OC

Antwoord Marieke Grijpink (pedagoog):

Beste Heleen,

Ik wil graag eerst ingaan op je laatste zin. Wanneer je je probeert in te leven in Arief, begrijp ik dat een gevoel van zieligheid in je opkomt. Je zou jezelf in een dergelijke situatie wellicht heel alleen voelen, ontheemd of verlegen… Vul maar in.

Jezelf inleven is natuurlijk heel goed. Laat het echter je observaties niet in de weg staan. Hoe beweegt Arief zich in de groep? Speelt hij in de groep? Doet hij mee aan de groepsrituelen? Kijkt hij veel in het rond? Probeert hij contacten te leggen? Hij kan zich verbaal nog niet uiten in het Nederlands, maar wat laat hij wel zien? Probeer juist op deze (sterke) signalen van hem in te spelen, dat geeft hem positieve ervaringen en van daaruit kan hij groeien.

‘Kinderen maken elkaar wegwijs in de groep. Dat werkt heel goed!’

Natuurlijk wil je weten wat je nog meer voor hem kan betekenen. Je zou je dagritme meer visueel kunnen maken, zodat hij door illustraties kan zien wat er gaat gebeuren. Betrek de andere kinderen hierbij. Leg aan de kinderen voor dat hij nog geen Nederlands spreekt en vraag wat de groep hierin voor hem kan betekenen? Ik verwacht daar heel veel van.

En hebben jullie een maatjessysteem voor nieuwe kinderen? Kinderen maken elkaar wegwijs in de groep. Dat werkt heel goed! Kinderen hebben vaak geen gesproken taal nodig om plezier met elkaar te beleven. Investeer daarnaast ook in het contact met de ouders, dat geeft Arief een veilig gevoel. Wie weet spreken zij Engels en kun je zo meer van Arief te weten komen, waardoor jij weer beter bij zijn behoeftes kunt aansluiten. Dit alles helpt hem om zich thuis te voelen.

Marieke Grijpink en Annemieke Waage beantwoorden regelmatig pedagogische vragen van pedagogisch medewerkers en gastouders. Bijvoorbeeld deze:

Pedagogische vragen

  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.