Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Robin de robot leert peuters Engels

Het eerste experiment met Robin de robot op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in Tilburg is afgerond. Onderzoekers van de Tilburg University zijn tevreden over het effect tot nu toe. De robot moet kinderen helpen om spelenderwijs een vreemde taal (in dit geval Engels) aan te leren.
Robin de robot.png
Het idee van de robot is om peuters spelenderwijs een tweede taal te leren: Nederlandstalige kinderen leren Engels en anderstalige kinderen leren Nederlands. - Foto: L2TOR/ Tilburg university

In het experiment leerden 3-jarige peuters Engels door activiteiten te doen met Robin de robot. De focus lag in dit eerste experiment op tellen van één tot en met tien, maar Robin kan ook liedjes uitbeelden (hoofd, schouders, knie en teen) en de bijbehorende bewegingen maken. De robot werd groepsgewijs ingezet, maar ook in één op één-momenten met de kinderen. Deze contactmomenten zijn vastgelegd op beeld. Onderzoekers van het Tilburg center for Cognition and Communication aan Tilburg University bekijken de beelden en hopen in augustus met de eerste resultaten te komen.

Taalgevoelig

Drie kinderdagverblijven van Kindercrèche, twee kinderdagverblijven van Kinderstad Tilburg en vijf peuterspeelzalen deden de afgelopen periode mee aan het experiment. Alle ouders van 3-jarigen werden voor het experiment benaderd, bijna alle ouders gaven hun toestemming. In totaal deden ongeveer 65 kinderen mee. Carolien Schiks van het Servicebureau Kinderopvang: kinderen zijn in deze fase ontzettend taalgevoelig en daarom vonden we het goed om aan dit project mee te werken. Het past ook goed in deze tijd van digitalisering. ‘

Engels

Het idee van de robot is om peuters spelenderwijs een tweede taal te leren: Nederlandstalige kinderen leren Engels en anderstalige kinderen leren Nederlands. Hoogleraar Paul Vogt van de Tiburg University hoopt dat er robots over vijf jaar niet meer weg te denken uit peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. ‘Robots kunnen geen pm’ers vervangen, maar ze wel bijstaan in de taalstimulatie van kinderen. Andere voordelen van een robot zijn hun geduldigheid, het feit dat ze meerdere talen kunnen spreken en hun talent voor interactie.’

Ouders

Kinderen reageerden in het begin niet altijd meteen enthousiast op de robot. Vogt: Het was even schrikken voor sommige kinderen. Niet elke dag staat er een robot voor je neus die met je wil spelen. Maar al snel maakten die angstige blikken plaats voor een glimlach.’ Volgens een onderzoekster zochten de kinderen Robin in de loop van de tijd veel meer op en vertelden ze hun ouders enthousiast wat ze met Robin hadden beleefd.

Spelenderwijs leren

Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een serie taalprogramma’s geprogrammeerd wordt in de robot waarmee kinderen spelenderwijs Nederlands of Engels kunnen leren. De onderwerpen zijn divers: van getallen tot ruimtelijke begrippen. Het is nog niet eerder voorgekomen dat kinderen via een robot een vreemde taal aanleren. Het project wordt gefinancierd met Europese subsidie in het kader van Horizon 2020.

Niet alleen in Tilburg, ook in universiteitsstad Enschede leren kinderen in de kinderopvang spelen met een robot op de groep. Bij kinderopvang de Vlinder (Smallsteps) nemen onderzoekers van de naastgelegen universiteit robot Zino mee voor activiteiten. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.