En verder:
Het bos als pedagogische ruimte
Ruimte, avontuur, fantasiespel, grenzen verkennen, op onderzoek uitgaan, de natuur aanraken. Het bos biedt legio mogelijkheden en uitdagingen voor ieder kind. Waar moet je op letten? Hoe bied je veiligheid? En wat kun je er zoal doen? Lees meer
‘Het leek een doodgewone dag’
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen’ gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? Vragen waar je meestal geen antwoord op krijgt. Deze serie gaat over dat soort kinderen. In dit nummer: het beentje van Danique. Lees meer
Kinderparticipatie
Als pedagogisch medewerker werk je MET kinderen. Het woordje MET geeft eigenlijk al aan dat kinderen meedoen, oftewel participeren. Kinderen willen graag meedoen, meedenken, meehelpen en betrokken zijn bij hun groep, zelfs baby’s en peuters. Maar hoe organiseer je kinderparticipatie bij die jongste leeftijdsgroepen? Lees meer
Kleurenblind opvoeden
Met zo divers mogelijk opvoeden kun je niet jong genoeg beginnen. Baby’s van 9 maanden kunnen immers al verschillende huidskleuren herkennen. Maryse Nijhof, Ileen Purperhart en Eugenie Suer geven hun visie over het belang van diversiteit in de kinderopvang. Lees meer
Wordt dit kind verwaarloosd?
Verwaarlozing is de meest voorkomende vorm van kindermishandeling. Hoe herken je de signalen? En wat kun je vervolgens doen? Lees meer
Bekijk alle artikelen in het septembernummer Kinderopvang >>