Tijdlijn stint
2011: In november 2011 wordt de stint goedgekeurd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
2012: De eerste stints komen op de markt. Zes jaar later heeft de kinderopvang 3.000 stints in gebruik.
2018
20 september: Het ongeval met de stint op het spoor in Oss. Vier kinderen komen om het leven, de begeleider en een ander kind raken zwaargewond. Lees meer >>
21 september: De Stint mag van minister Cora van Nieuwenhuizen (VWS) op de weg blijven, omdat niet vaststaat of er problemen zijn met de veiligheid van de elektronische bolderkar
1 oktober: De minister kondigt de schorsing van de stint aan. Lees meer >>
2 oktober: Vanaf deze datum mogen alle 3.500 stints die in Nederland in gebruik zijn niet op de openbare weg
29 oktober: Eigenaar Edwin Renzen vraagt faillissement aan voor Stint Urban Mobility. Lees meer >>
30 oktober: Renzen roept op om een petitie te tekenen om de stint weer de weg op te krijgen. Lees meer >>
November: Renzen trekt de faillissementsaanvraag in, nadat geldschieters investeren in het bedrijf. Lees meer >>
13 december: TNO presenteert de resultaten uit het technisch onderzoek naar de Stint: die is volgens TNO in huidige vorm ontoereikend voor personenvervoer en moet aangepast worden. Lees meer >>
2019
5 februari: De stint mag in de huidige vorm definitief de weg niet meer op. Lees meer >>
Juni: Keuring vernieuwde stint gestart. Lees meer >>
12 september: De RDW keurt de nieuwe stint af, fabrikant was daar al op voorbereid en blijft ondertussen bezig met aanpassingen van de Stint 2019. Lees meer >>
20 september: Een jaar na Oss. Kinderopvangtotaal spreekt met de sector. Lees dit premium-artikel >> In Oss wordt het monument Vlinderboek onthuld, ter nagedachtenis aan omgekomen kinderen. Lees meer >>
10 oktober: Renzen dient nieuwe aanvraag in voor keuring en toelating Stint bij het ministerie van IenW. Lees meer >>
15 oktober: Kinderopvangorganisaties bereiden een massale schadeclaim voor tegen het ministerie van IenW. Lees meer >>
16 oktober: Onderzoeksraad voor Veiligheid publiceert onderzoeksresultaten: ‘Er is onvoldoende aandacht voor veiligheid bij het op de weg komen van nieuwe, licht gemotoriseerde voertuigen als de Stint’. Lees meer >>
Op het moment van schrijven is nog niets bekend over de laatste keuring of toelating van de Stint 2019.
Ruim een jaar nadat de stint werd verboden op de openbare weg blikken we terug met Edwin Renzen, eigenaar van Stintum. Hij zag hoe zijn ‘geliefde vervoersmiddel’ van de een op andere dag als gevaarlijk werd bestempeld. ‘Ik was lang niet altijd optimistisch.’ Lees dit premium-artikel