5 tips om bestaande klanten te binden

Een klant werven kost gemiddeld vijf keer meer dan een klant behouden. Reden te meer om klantloyaliteit een belangrijk onderdeel te laten zijn van uw beleid. Marketeer Daisy Kuipers van Het Aktie Atelier geeft tips.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Loyale klanten tips.jpg
'Facebook is een serieus medium waar 24/7 berichten gepost kunnen worden' - Foto: MorgueFile
  • Waarom kiest een klant voor u?

Waarom bent u opgevallen bij de klant? Waarom zou een klant bij u willen blijven? Stel ouders deze vraag, bijvoorbeeld in een persoonlijk gesprek bij de kennismaking of gericht door alleen deze twee vragen naar ouders te mailen. Dit laatste levert meestal een hogere respons op dan een uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek.

  • Verras uw klant

Als een ouder zich voor zijn/haar kind heeft ingeschreven, duurt het vaak nog enkele weken/maanden voordat de opvang daadwerkelijk start. In de tussenliggende periode is het vaak stil. Bouw juist nu een band op met ouders. Stuur iets als de baby geboren is. Of stuur een (educatief) cadeautje met een kaartje waarop staat ‘Nog maar twee maanden en dan kom je al bij ons spelen en ontdekken. Wij kijken naar je uit’.

  • Facebook

Social media en dan vooral Facebook zijn heel geschikt om de klantloyaliteit te vergroten. Veelal wordt Facebook echter door enthousiaste pm’ers in hun vrije tijd beheerd of iemand doet het er even bij. Maar Facebook is een serieus medium waar 24/7 berichten gepost kunnen worden. Een bericht van een ouder op vrijdag kan niet pas op dinsdag worden beantwoord. Een beheerder zal dus ook buiten werktijden actief moeten zijn.

  • Overige sociale media

Op sociale media liggen meer kansen. Als een ouder reageert op een foto, reageert u dan altijd terug? Of vraagt u ouders wel eens rechtstreeks (via sociale media) om met u mee te denken? Hoe levendiger de conversatie tussen de ouder en de organisatie, hoe steviger de relatie.

  • Bevlogen medewerkers

Wellicht geen marketing, maar wel iets om serieus rekening mee te houden. Uit onderzoek blijkt dat organisaties met veel bevlogen medewerkers maar liefst 12 procent meer tevreden en loyale klanten hebben. Daarnaast resulteert het in 6 procent meer netto winst. Kortom: investeer in uw medewerkers.

Abonnees: In het decembernummer van tijdschrift Management Kinderopvang leest u meer tips van Daisy Kuipers en kunt u zien hoe u kans maakt op een gratis 360 graden marketingscan.

Er wordt vanaf 2016 weer geïnvesteerd in kinderopvangtoeslag, maar dat betekent niet dat de branche volgend jaar al uit het dal klimt. Dit voorspelt ING in het document ‘Vooruitzicht Public Sector’. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.