Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 1148 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Hebben peuters een wiskundeknobbel?

Als je een grote peuter vraagt: ‘Hoeveel jaar ben jij?’, zal hij vaak zijn vingers opsteken: 1, 2, 3 vingers… zoveel jaar! Zo jong doen ze al ervaring op met hoeveelheden en tellen. Die ervaring is direct gekoppeld aan hun lichaam, bewegingen en spel. Hoe kun je in alledaagse situaties aansluiten bij die spontane ‘wiskundeervaringen’ van peuters en kleuters?

Mijn locatie

De locatie van Willeke Ravenna (56) is bso Bouncer in Capelle aan den IJssel. Een kleinschalige bso met maximaal 22 kinderen. Willeke staat er samen met haar dochter Sharon (32) op de groep. Bouncer vangt ook kinderen op met een zorgvraag, denk aan ADHD of een PDD-NOS indicatie

Goede feedback laat kinderen groeien

Feedback kan de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Maar hoe geef je op een goede manier feedback? ‘Wees specifiek, concreet en realistisch.’

In dialoog met de pedagoog

Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘Dit is geen crèchekindje’.

De Pedagogisch Educatief Professional biedt verdieping

Met de komst van de VVE-coach, de pedagogisch coach én de roep om hbo’ers op de groep, schieten de PEP-opleidingen als paddenstoelen uit de grond. Wat leer je op deze opleiding? En wat kun je ermee? ‘Op het mbo leerde ik wát ik moest doen, nu leer ik waaróm ik het moet doen.’

Doorstromen hoort erbij!

Van de baby- naar de dreumesgroep, daarna door naar de peuters om te eindigen in de 3+ groep. In kindcentra met horizontale groepen zijn er soms meerdere overgangsmomenten. Hoe ga je om met kinderen die nog niet klaar zijn voor een volgende stap? En wat is nu eigenlijk leidend: de kalenderleeftijd, de ontwikkeling van een kind of uiteindelijk gewoon de planning?

Kinderen onder elkaar

De kinderopvang heeft iets in huis dat de meeste ouders niet hebben, namelijk: veel kinderen! Van jongs af aan zijn baby’s al geïnteresseerd in andere kinderen en maken ze spontaan contact met elkaar. Als pm’er ben jij onmisbaar bij het begeleiden van hun onderlinge interacties

Column – Lol

JACQUELINE BUTTI COMBINEERT PEDAGOGIEK MET MEDIA. ZE WERKT AL 30 JAAR ALS PM-ER BIJ KOREIN, STUDEERDE AF ALS ORTHOPEDAGOGE EN IS PROGRAMMAMAKER RADIO IN EINDHOVEN.

‘Een eigen boom hebben is vet cool’

‘Ik heb een eigen boom en dat is vet cool.’ De 8-jarige Anna wijst met trots op het dunne, jonge berkje in Het Gigantische Bos. Natuur BSO De PaddenPoel in Alphen aan den Rijn heeft in samenwerking met IVN Natuureducatie een Tiny Forest aangelegd. Het mes snijdt aan alle kanten. De buurt vergroent, planeet aarde heeft er weer negenhonderd broodnodige bomen bij en kinderen leren alles over bomen en beestjes.

Column – Geen schaamte, maar openheid

Ik schrok toen ik hoorde dat we een medewerker hadden die besmet was met het virus. De eerste binnen mijn organisatie. Hoe kan dat nou? We zijn zo super zorgvuldig, ontsmetten alles, beschikken over dozen beschermende producten, hebben extra schoonmaak ingezet en looproutes uitgezet, overdrachtprotocollen gemaakt, overal 1,5 meterstickers opgehangen, enzovoort. Onze medewerkers zijn zeer zorgvuldig, dus hoe kan dat dan?

Verfijn de zoekresultaten