Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo werkte Amsterdam de taalachterstanden weg

In Amsterdam voldeed de helft van de pm'ers niet aan de taalnorm. Folkert Kuiken is adviseur voor de gemeente Amsterdam, onder andere wat betreft haar VVE-beleid: wat kan er beter op het gebied van taalverwerving en de aanpak van taalachterstanden? In Management Kinderopvang vertelde hij hoe de taalachterstanden in Amsterdam zijn aangepakt.
Zo werkte Amsterdam de taalachterstanden weg
Foto: UvA

Wat kan de kinderopvang doen om taalachterstanden op te lossen?

‘In het Amsterdamse onderwijs heeft gemiddeld 65 procent een andere moedertaal, in sommige wijken ligt dat nog hoger. Op zich is een tweetalige opvoeding juist goed, maar dan moet het niveau van beide talen goed zijn. Als dat niet zo is, is er al gauw sprake van achterstand. Het is dus beter om deze kinderen op jonge leeftijd naar een VVE-voorziening te sturen, zodat dat taalniveau op peil blijft.’

Hoe kun je de taalontwikkeling in alledaagse interacties op de werkvloer stimuleren?

‘Bijvoorbeeld door te letten op de vragen die je kinderen stelt: zijn dat ja-nee-, meerkeuze- of open vragen? Als kinderen het aankunnen, is het goed om open vragen te stellen.’

In Amsterdam voldoet nu ruim 90 procent aan de 3F-taaleis. Hoe hebben jullie dat zo snel voor elkaar gekregen?

‘De gemeente heeft natuurlijk heel veel geïnvesteerd. Als je met berichten over belabberd taalniveau de risee van Nederland bent, ga je wel aan de slag. Soms moet er eerst iets ergs gebeuren voordat er wat verandert. Het VVE-inspectierapport van mei dit jaar was positief, met nauwelijks verbeterpunten en hier en daar lof.’

Is een goed taalniveau van de pm’er het enige dat telt?

‘Nee, er is meer. In Amsterdam hebben we in 2010 gezegd dat het tot nu toe ontbrak aan duidelijke doelen. Uiteindelijk moet bij elke pm’er tussen de oren zitten wat kinderen op welke leeftijd ongeveer aankunnen. Daarbij gebruiken we een lijst met vragen als: Doet de leidster aan voorlezen? Gebruikt ze rijmpjes of versjes? Allerlei vragen om te kijken of de interactie met de kinderen op niveau is.’

Het hele interview staat in de Management Kinderopvang van november. Binnenkort staat het novembernummer voor abonnees ook online.

Tot nu toe laten Nederlandse onderzoeken naar VVE weinig hoopgevende resultaten zien. Maar effectieve VVE op een Nederlandse peuterspeelzaal kan wél, zegt Dré van Dongen. Hij is adviseur en voormalig projectleider VVE bij de Onderwijsinspectie. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.