Zo werkt de drie-uursregeling kinderopvang

De vernieuwde drie-uursregeling, waarbij een kinderopvangorganisatie exact moet aangeven welke uren er minder pedagogisch medewerkers worden ingezet, leidt tot verwarring. Brancheorganisatie Kinderopvang legt daarom in een filmpje uit wat de regel inhoudt en hoe het met ouders gecommuniceerd moet worden.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: ANP

In de kinderopvang bestaat al langer de mogelijkheid om af te wijken van de beroepskracht-kindratio. Dit mag vooralsnog in vaste tijdvakken: ’s ochtends vroeg, laat in de middag en onder lunchtijd. De Wet IKK schrijft voor dat kinderopvangorganisaties letterlijk aan ouders mededelen wanneer er minder personeel op de groep staat. Dit mag maximaal drie uur op een dag en alleen bij organisaties die minimaal aaneengesloten 10 uur op een dag open zijn. Deze regels gaan in vanaf 1 januari 2018. Houders moeten in het pedagogische beleidsplan opnemen op welke tijden er mogelijk afgeweken wordt en op welke tijden zeker niet en ouders moeten hiervan op de hoogte worden gebracht. Het noemen van een tijdvak is niet voldoende. Ouders moeten precies weten op welke uren van de dag er minder pm’ers zijn.

Voorbeeld

Stel je bent elke dag 11 uur open van 7.30-18.30 uur en je weet dat er ‘s ochtends vroeg en aan het begin van de avond minder kinderen zijn, dan kun je twee keer een half uur één beroepskracht inzetten zonder de ratio te overtreden. Maar van 8-9 en van 17-18 uur is het aantal kinderen op de groep zeer wisselend. Je kunt het dan zo in je pedagogisch beleidsplan opnemen dat je in die uren ‘mogelijk gaat afwijken van de bkr’. Je kunt dan iedere dag handelen naar de daadwerkelijke situatie. Stel bijvoorbeeld dat je ervoor kiest om tot 9.00 uur met één beroepskracht te gaan werken, maar het aantal kinderen is al om 7.45 uur te hoog voor die ene beroepskracht. In totaal overschrijd je die ochtend een uur en een kwartier de bkr. Je hebt dan in de middag nog drie kwartier over om af te mogen wijken.

Documentatie

Het laatste uur ben je in deze situatie namelijk standaard kwijt aan pauze. Twee pm’ers nemen beiden een half uur pauze na elkaar. Je wijkt tussen de middag dus een uur af van de bkr. Het is dus beter om in je pedagogisch beleidsplan aan te geven wanneer je mogelijk van de bkr gaat afwijken en wanneer niet. Zo houd je de ruimte om te anticiperen op het daadwerkelijk aantal aanwezige kinderen. Het is met de nieuwe regelgeving erg belangrijk datje goed documenteert hoe lang je die dag van de bkr hebt afgeweken. Dit afwijkschema moet actief worden besproken met ouders.

12 uur open

De rekensom verschilt natuurlijk per locatie. Ben je 12 uur per dag open of staan er drie beroepskrachten op de groep in plaats van twee, dan gaat bovenstaande rekensom niet meer op. Ook voor deze situaties heeft de Brancheorganisatie oplossingen aangedragen in het informatiefilmpje.

Discussie

Niet alle convenantpartijen kunnen zich vinden in de uitleg van de Brancheorganisatie. Zij vinden dat de drie-uursregeling wel letterlijk geïnterpreteerd moet worden waarbij er niet in tijdsvakken, maar in letterlijke uren wordt aangegeven wanneer de bkr op die locatie niet klopt. Hierover volgt later meer informatie.


De veranderende regels omtrent de drie-uursregeling maken deel uit van het pakket aan maatregelen in de Wet IKK. Lees hier welke maatregelen er vanaf 1 januari ingaan en welke zijn uitgesteld.


 

2 REACTIES

  1. In het voorbeeld staat de drie uurs regeling beschreven. Prima maar de pedagogisch medewerkers moeten dan wel langer werken dan 8 uur op een dag. Als een kdv open is van 7:30 tot 18:30. Als de ene vroeg begint tot van 7:30 tot 17:45 werkt deze dus 9 uur en drie kwartier. De tweede werkt dan van 9:00 tot 18:30 dat is dan dus 9 uur. Dan hebben ze een half uur pauze gehad. Ik vind dit niet kunnen. De werkdagen zijn te lang!! En bij een uur pauze per persoon ben je dus al twee uur kwijt van de 3 uurs regeling, waardoor je collega ook eerder moet komen of langer moet blijven. Dus….

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.