‘VVE van groot belang voor maatschappij’

Opnieuw toont buitenlands onderzoek aan dat Vroeg- en Voorschoolse Educatie loont. Australische en Britse onderzoekers concluderen dat vroegschoolse educatie het gemiddelde opleidingsniveau met 5 procent verhoogt en zien dat de sociaal-economische verschillen flink afnemen door voorschoolse educatie.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'VVE van groot belang voor maatschappij'
Foto: ANP

Kinderen die opgroeien in een achtergesteld sociaal-economisch milieu kunnen daarvan hun leven lang nadeel ondervinden. Ze behalen lagere schoolresultaten, stromen minder vaak door naar een vervolgopleiding en hebben daarna minder kans op een baan. Groeien kinderen op in een educatief arme omgeving, dan heeft ook dat een negatief effect op hun arbeidssituatie en welvaart op latere leeftijd.

Educatieve vaardigheden

Hoofdonderzoeker Catherine Chittleborough van de Universiteit van Adelaide zegt dat dit verband al langer bekend was. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat educatie voor peuters en kleuters tot 5 jaar oud bijdraagt aan educatieve vaardigheden van kinderen. Daarmee is de kans op succes in hun opleiding op latere leeftijd groter. Wat volgens Chittlebeorough nieuw is, is dat dit onderzoek nu aantoont dat vroegschoolse educatie de sociaal-economische verschillen tussen mensen verkleint. ‘Dat was tot nu toe nog onbekend.’

Betere schoolresultaten

De onderzoekers van de Universiteit van Adelaide en de Universiteit van Bristol bekeken de data van bijna 12 duizend Britse kinderen. Zij ontdekten dat intensieve vroegschoolse educatie ervoor zorgt dat kinderen betere schoolresultaten behalen waardoor ze op latere leeftijd een hogere opleiding kunnen volgen. Dat geldt ook voor kinderen die meer achterstanden hadden. Dit hogere bereik kon toenemen tot wel 5 procent. De onderlinge verschillen tussen kinderen namen af met 15 procent.

VVE belangrijk

‘Dat is een belangrijk resultaat’, zegt Chittlebeorough. ‘Als je bedenkt dat er van de 620 duizend 15- en 16-jarigen in het Verenigd Koninkrijk, 13.500 studenten beter af waren geweest als zij VVE hadden gevolgd toen ze klein waren. Dit zou een grote invloed hebben op hun toekomst, kansen op de arbeidsmarkt en bijdrage aan de maatschappij. Ik denk dat we vergelijkbare resultaten zien als we Australische data onderzoeken.’ Ze benadrukt het belang van Vroeg- en Voorschoolse Educatie voor jonge kinderen en denkt dat dit het verschil kan maken voor de toekomst van veel kinderen.

Bekijk hier een Engelstalige samenvatting van het onderzoek >>

In Nederland is veel discussie over het effect van VVE. Hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink concludeert dat uit onderzoek blijkt dat VVE-groepen niet opvallend beter scoren op onderdelen waar dat verwacht mag worden dan reguliere groepen. Dat is een opvallende conclusie gezien de enorme investeringen die vanuit de overheid zijn gedaan – en nog steeds worden gedaan- in Vroeg- en Voorschoolse Educatie. Lees meer

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.