We willen het allemaal: de beste kwaliteit kinderopvang bieden voor álle kinderen. Toch kan het voorkomen dat een ouder niet tevreden is over de kinderopvang. Is er een klacht? Dan moet de ouder dit allereerst bespreken met de verantwoordelijke persoon op de opvang. Komen zij er samen niet uit? Dan kan het klachtenreglement van het kinderdagverblijf, de bso, het gastouderbureau of de peuterspeelzaal geraadpleegd worden. Kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus zijn wettelijk verplicht een klachtenreglement te hebben.
Model voor kinderdagopvang, bso’s en gastouderopvang
Er is een model intern klachtenreglement voor kinderdagverblijven en bso’s. En een model intern klachtenreglement voor gastouderopvang. Kinderopvangorganisaties kunnen in dit model hun eigen gegevens invullen.
Visual
Om de stappen uit zo’n reglement eenvoudig weer te geven, heeft BOinK een visual ontworpen: een stroomschema met daarop helder de stappen uit de klachtenprocedure weergegeven. Dit kan ouders en oudercommissies helpen bij het melden van een klacht.
Bekijk de visual:
Download de visual ‘Klachten in de kinderopvang’ hier >>
Meer informatie voor ouders over klachten en conflicten in de kinderopvang staat op de website van BOinK >>