Veelgestelde vragen over compensatie kosten kinderopvang

Hoewel de kinderopvang alleen nog open is voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep, wordt aan álle ouders gevraagd de facturen voor kinderopvang te blijven betalen. Zij ontvangen daarvoor compensatie. De branche geeft antwoord op tien veelgestelde vragen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

NB: In de gastouderopvang wordt met kinderopvangorganisatie het gastouderbureau bedoeld.

  1. Voor wie is de compensatie bedoeld?

Voor álle ouders die normaliter gebruik maken van kinderopvang en die gevraagd worden om hun factuur ook nu volledig te betalen. Dit geldt óók voor ouders in cruciale beroepen. Aan gebruik van (extra) noodopvang zijn geen kosten verbonden. Ook als u geen kinderopvangtoeslag ontvangt krijgt u de kosten vergoed. Krijgt u een andere subsidie (bijvoorbeeld in het kader van voorschoolse educatie (VE) of op basis van een sociaal medische indicatie (smi)), dan krijgt u alleen het deel dat u zelf betaalt terug.

  1. Hoe gaat de overheid de eigen bijdrage van de ouders compenseren?

De compensatie zal worden overgemaakt aan de 3.500 kinderopvangorganisaties (kinderdagverblijven, bso’s, peuterspeelzalen en gastouderbureaus). De kinderopvangorganisaties maken rechtstreeks de door de ouders betaalde eigen bijdrage over aan de ouders, over de periode 16 maart tot en met 6 april. De eigen bijdrage is het verschil tussen het factuurbedrag en de ontvangen kinderopvangtoeslag of andere subsidie. Mocht de situatie onverhoopt langer aanhouden, dan kan de overheid besluiten om deze periode te verlengen.

  1. Hoe werkt de compensatie in de praktijk?

Om de eigen bijdrage terug te kunnen betalen heeft de kinderopvangorganisatie gegevens van de ouder nodig, namelijk hoeveel kinderopvangtoeslag of subsidie de ouder per maand ontvangt. Ouders moeten deze informatie zelf aan de kinderopvangorganisatie doorgeven. Hiervoor wordt een formulier ontwikkeld. Dit zal naar verwachting vóór eind maart beschikbaar zijn en via de kinderopvangorganisatie bij de ouders komen. Voor ouders die geen kinderopvangtoeslag of subsidie ontvangen, wordt waarschijnlijk een apart formulier ontwikkeld.

  1. Wanneer krijgen ik de kosten van de kinderopvang terug?

De bedoeling is dat kinderopvangorganisaties eind april de ouders terugbetalen. Hierover is echter nog geen uitsluitsel gegeven. De details zijn nog niet beschikbaar, maar volgen zo spoedig mogelijk, meldt BOinK.

  1. Waarom moet ik eerst betalen en krijg ik daarna pas terug?

Het is van groot belang dat de kinderopvang in staat wordt gesteld om kinderen van ouders met een cruciaal beroep opvang te bieden. Ook moet voorkomen worden dat door deze crisis een deel van de kinderopvang – door gebrek aan inkomsten – omvalt. Bovendien behoudt u uw recht op kinderopvangtoeslag alleen als u de factuur betaalt en blijft ook uw plek behouden als de kinderopvang weer regulier open gaat.

  1. Krijg ik een nieuwe factuur?

De regeling wordt vanaf 23 maart verder uitgewerkt. De details zijn nog niet beschikbaar, BOinK informeert daarover zo spoedig mogelijk. Kinderopvangorganisaties houden ouders zoveel mogelijk op de hoogte.

  1. Wanneer wordt de factuur voor de maand april geïncasseerd?

De incasso van de factuur voor de maand april vindt plaats op de datum dat de incasso altijd plaatsvindt.

  1. De periode die nu wordt genoemd spreekt van 15 maart tot en met 6 april, hoe gaat het daarna?

Alle maatregelen die zijn aangekondigd gelden voor de periode 15 maart tot en met 6 april. Volgens het ministerie is verlenging van de compensatie gekoppeld aan de overige aangekondigde maatregelen. Met andere woorden: als de kinderopvang langer gesloten blijft zal ook de compensatieregeling mogelijk worden verlengd.

  1. Moet ik privacygevoelige informatie delen om de eigen bijdrage terug te krijgen?

U moet altijd zelf toestemming geven voor het delen van bijvoorbeeld de hoogte van de door u ontvangen kinderopvangtoeslag met de kinderopvangorganisatie of andere partijen. De wijze waarop dit gaat gebeuren wordt nog nader uitgewerkt, BOinK informeert zo spoedig mogelijk en adviseert om ook de websites van het ministerie van SZW, Belastingdienst/Toeslagen, Brancheorganisatie Kinderopvang en Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang in de gaten te houden. (NB: Ook op Kinderopvangtotaal zullen we al het nieuws rondom de regelingen zo spoedig mogelijk publiceren.)

  1. Mijn inkomen verandert. Kan ik gebruik maken van een betalingsregeling of uitstel van betaling aanvragen?

BK, BMK en BOinK hebben deze regeling samen met het ministerie van SZW en de Belastingdienst Toeslagen juist bedacht om te voorkomen dat ouders in financiële problemen komen. Als het goed is heeft u de kinderopvangtoeslag al ontvangen. Dat betekent dat u de periode tot eind april wanneer de eigen bijdrage waarschijnlijk wordt terugbetaald, moet overbruggen. Wanneer u hiervoor niet de financiële ruimte heeft, kunt u contact opnemen met uw kinderopvangaanbieder of gastouderbureau om te bespreken of zij hierin iets voor u kunnen betekenen.

Bekijk de volledige FAQ op de website van de BMK >>

 

1 REACTIE

  1. En nu, wat zijn de consequenties als ik de aangeboden factuur niet wil betalen? Kan iemand daar uitleg of advies op geven?
    Ja, ik snap dat er een systeem in stand gehouden moet worden. Vind het jammer dat dit over mijn rug moet gaan. (ZZP’er en zorgmedewerker, wel kinderopvang moeten betalen terwijl er niet geleverd wordt, vervangende opvang zien te vinden én te moeten betalen, GOB is niet bereid om mee te denken in oplossingen…..). Wie heeft er advies?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.