Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Uitspraak Geschillencommissie: hittesluiting in zomer 2022 in strijd met wet

De Geschillencommissie Kinderopvang heeft een bindende uitspraak gedaan over de zogenoemde ‘hittesluitingen’ die in juli 2022 plaatsvonden bij een grote landelijke opvangorganisatie. De organisatie informeerde ouders op vrijdagavond dat hun locaties op de eerstvolgende maandag- en dinsdagmiddag zouden sluiten vanwege de verwachte hoge temperaturen. Ze deed een beroep op 'overmacht'; dit blijkt nu ongegrond.
Hitte
Beeld: iStock

De Geschillencommissie heeft geoordeeld dat de sluiting een situatie is op het gebied van veiligheid, gezondheid en openingstijden. De ondernemer had daarom het besluit eerst voor advies aan de oudercommissie moeten voorleggen. Omdat dit niet is gebeurd, heeft de ondernemer in strijd met de Wet (artikel 1.60) gehandeld. Ook oordeelt de Geschillencommissie dat er in dit geval géén sprake was van overmacht: de hitte was voorzienbaar dus de ondernemer is tekort geschoten in de nakoming van zijn contractuele verplichtingen.

Daarnaast ontbrak een hitteprotocol, en daardoor ook een (duidelijke) maatstaf waaraan het besluit tot sluiting kan worden getoetst. De ondernemer treft hiervan een verwijt. De klacht is dan ook gegrond.

Compensatie?

Toen de opvang bekend maakte tijdelijk te sluiten in verband met de hitte, is een van de lokale oudercommissies naar de Geschillencommissie gestapt, omdat de ondernemer hierover geen advies had gevraagd. Had de ondernemer dit wel gedaan, dan zou de oudercommissie geadviseerd hebben om de ouders voor de niet-geleverde opvanguren te compenseren – wat niet gebeurd is – én om geen landelijke sluiting te organiseren, maar per locatie te beoordelen of sluiting noodzakelijk zou zijn geweest. Ook dit is niet gebeurd.

De oudercommissie is hierover in het gelijk gesteld. Over het verzoek om de ouders te compenseren kan de commissie geen beslissing geven ‘omdat aan de oudercommissie hier geen direct belang en dus ook geen vorderingsrecht toekomt’.

Meerdere organisaties

Overigens zijn er meerdere organisaties geweest die op de hete dagen in juli vorig jaar hun deuren vroeger sloten ter bescherming van de kinderen en medewerkers, veelal ad hoc. Bij de ene organisatie zijn de oudercommissies wel om advies gevraagd, bij andere niet. Ook de compensatie voor ouders voor de gemiste opvanguren werd door de ene organisatie wel uitbetaald, en door de andere niet.

Zomers steeds warmer

Omdat inmiddels bekend is dat de zomers steeds warmer worden, mag van alle kinderopvangondernemers worden verwacht dat zij beschikken over een goed, volledig hitteprotocol waarin is vermeld of en welke voorzieningen en maatregelen genomen worden om bij extreme hitte een verantwoorde en veilige werkomgeving voor medewerkers, c.q. opvangplek voor kinderen te garanderen. Zo oordeelt de Geschillencommissie.

Het moet daarin ook voor alle betrokkenen – de ouders, de oudercommissie, de ondernemer en de medewerkers – duidelijk zijn onder welke (extreme) weersomstandigheden niet meer van de ondernemer mag worden verlangd de kinderopvanglocatie geheel of ten dele open te houden.

Wat betekent dit voor kinderopvangondernemers?

Als kinderopvangondernemer is het dus belangrijk om een hitteprotocol te hebben én deze te delen met de oudercommissie(s), ouders en medewerkers. Leg daarnaast bij vergelijkbare dilemma’s het besluit voor aan de oudercommissie(s) ter advies. De Geschillencommissie oordeelt dat er géén sprake was van overmacht, dus de kans bestaat dat je je hier niet op kunt beroepen. Op het gebied van compensatie heeft de Geschillenscommissie geen uitspraak gedaan, dus hierover kan geen advies worden gegeven. En heel belangrijk: communiceer (ad hoc) beslissingen duidelijk naar ouders en medewerkers toe!

Lees hier de volledige uitspraak van de Geschillencommissie >>

Bronnen: BoiNK, De Geschillencommissie 

PREMIUM – Aanvankelijk werden ze opgericht voor het versterken van de positie van ouders en daarmee die van het kind. Inmiddels weten ondernemers het Klachtenloket en de Geschillencommissie Kinderopvang ook te vinden. Een belangrijke ontwikkeling, vinden Sybright van Atten van het Klachtenloket Kinderopvang en Susan Donker van de Geschillencommissie Kinderopvang. Met hen praten we over wat zij precies kunnen betekenen voor ouders, oudercommissies en houders >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.