Tweederde gastouders voelt zich professional

Tweederde gastouders voelt zich professional

Gastouders voelen zich sinds de aangescherpte kwaliteitseisen uit 2010 meer professional en meer gewaardeerd. Dit blijkt uit onderzoek door bureau Vyvoj onder 4922 gastouders, aangesloten bij veertien gastouderbureaus. Tweederde ziet zichzelf als professional.

Meer waardering regionaal bureau
Opvallend is het verschil tussen landelijk opererende gastouderbureaus en regionale, vaak kleinere gastouderbureaus. Bij landelijke gastouderbureaus vangen gastouders vaker familie op (37 procent). Bij regionale bureaus is dit 18 procent. Ook de mate van tevredenheid over het gastouderbureau verschilt. Regionale gastouderbureaus scoren iets beter dan de landelijke bureaus: een 7,6 ten opzichte van een 8. Gemiddeld genomen zijn gastouders tevreden over hun gastouderbureau. Ze geven gemiddeld een 7,9 als cijfer. Vooral het persoonlijke contact wordt gewaardeerd bij de gastouderbureaus, alsmede de snelle reacties bij vragen en problemen.

Werving
De werving door gastouderbureaus is toegenomen sinds de publicatie van het Landelijk Register Kinderopvang. Hier staan de gegevens van gastouders in en deze zijn openbaar voor iedereen. 30 Procent van de gastouders is door andere gastouderbureaus benaderd. Inmiddels werkt bijna 20 procent van de gastouders voor meerdere gastouderbureaus.

Lees meer over dit onderzoek in het septembernummer van Management Kinderopvang!

Foto: Stock.XCHNG

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.