Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tweedeling onderwijs brengt schok teweeg

Het opleidingsniveau van ouders bepaalt mede naar welk niveau kinderen na de basisschool doorstromen. Tot die ontdekking komt de Inspectie van het Onderwijs.
Tweedeling onderwijs.jpg
Foto: Fotolia

Ze spreekt van een tweedeling in het onderwijs. Kinderen van lager opgeleide ouders krijgen niet het onderwijs dat ze aan zouden kunnen en hun talenten blijven onderbenut. In een vergelijking van twee kinderen met dezelfde intelligentie, zag de Inspectie dat leerlingen met laagopgeleide ouders vaker doorstromen naar een lager onderwijsniveau. Als deze leerlingen een advies kregen van de leerkracht, dan werd deze op basis van een goede citotoets vaak niet bijgesteld. Het gevolg is dat deze kinderen in de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs vaker uitstromen en ze gaan minder vaak naar het hoger onderwijs.

Huiswerkbegeleiding

De redenen zijn zo ongeveer wel bekend bij de Inspectie. Hoger opgeleide ouders zijn allereerst meer bezig met de opleiding van hun kind. Ze kiezen bewust voor een bepaalde basisschool en voor een middelbare school. Als er vertraging dreigt, trekken deze ouders aan de bel en regelen bijvoorbeeld bijspijkercursussen of huiswerkbegeleiding. Daar komt bij dat leerkrachten mogelijk toch handelen op basis van vooroordelen, meldt de inspectie. Zij hebben, vaak onbewust, hogere verwachtingen van leerlingen van hoger opgeleide ouders.

Citotoets

De citotoets bepaalt de laatste jaren in mindere mate het schooladvies voor kinderen. De leerkracht heeft hier zelf een grotere stem in gekregen. PvdA Kamerlid Loes Ypma vindt dat een schooladvies moet worden bijgesteld als de uitslag van de Citotoets daar aanleiding toe geeft. De hoogste uitkomst moet volgens haar tellen.

De gewone leerling

Ook andere politici reageren direct op de uitkomsten van het onderzoek. Beleidsbepalers Jet Bussemaker (minister van onderwijs) en Sander Dekker (staatssecretaris van Onderwijs) vinden dat talenten en motivatie het uitgangspunt moeten zijn bij de schoolkeuze, niet het inkomen of opleidingsniveau van ouders. Het CDA spreekt van een stevig rapport. ‘Waar dit kabinet zich de laatste jaren vooral heeft toegelegd op zogenaamde ‘excellentie’-projecten, zijn ze de gewone leerling vergeten voor wie steeds meer deuren gesloten zijn’, stelt Michel Rog. Paul van Meenen van D66 geeft ook de schuld aan het kabinet: ‘Door dit kabinet is het voor scholen een financieel risico geworden om bijvoorbeeld leerlingen opleidingen te laten stapelen en door te laten stromen van het vmbo naar de havo.’

Achterstand

Jasper van Dijk van de SP wil snel een debat: ‘Het is uiterst pijnlijk dat het resultaat van minister Jet Bussemaker van de PvdA een grotere tweedeling en meer ongelijkheid is.’ Staatssecretaris Sander Dekker staart zich volgens hem blind op excellentie en toptrajecten. ‘De leerlingen met een achterstand laat hij vallen als een baksteen.’

Eerder kwam in het nieuws dat grote steden protesteren tegen de voorgenomen bezuinigingen van staatssecretaris Sander Dekker in, met name, de grote steden. Dekker wil het geld anders gaan verdelen en het achterstandenbudget met in totaal honderd miljoen euro korten. Wethouders van 33 steden ondertekenden een protestbrief. Lees meer

Brede brugklas

Sommigen vinden dat de tweedeling pleit voor brede brugklassen waar alle niveaus zijn vertegenwoordigd. Rik Grashoff van GroenLinks pleit hiervoor net als christelijke scholen die vinden dat kinderen pas na de brugklas naar hun eigen niveau doorstromen.

Talenten kinderen

Ook de Algemene onderwijsbond reageert. ‘Van de minister tot aan de ondersteuner moeten we doordrongen zijn van de plicht dat ieder kind optimaal voorbereid aan zijn maatschappelijke loopbaan begint.’ Volgens de bond moet de tweedeling door het onderwijs en de politiek aangepakt worden. De koepel van basisscholen, de PO-Raad, reageert: ‘We willen niet terug naar de tijd dat kinderen die voor een dubbeltje worden geboren, geen kwartje kunnen worden. Alle kinderen moeten hun talenten kunnen ontplooien, ongeacht hun achtergrond.’

Lees meer over ‘de Staat van het Onderwijs’ op de website van de Inspectie van het Onderwijs >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.