Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Toezichthouder krijgt andere rol bij inspectie

Het gesprek tussen kinderopvangeigenaar/ -professional en toezichthouder gaat vaak alleen over regels en structurele kenmerken. Maar dit gesprek moet wat minister Asscher gaan over wat er op de groep echt toe doet. Met het herijken van kwaliteitseisen voor de kinderopvang, moet de toezichthouder een belangrijke gesprekspartner worden voor kinderopvanginstellingen.
Toezichthouder krijgt andere rol bij inspectie
Foto: EPA

Dit schrijft minister Asscher van Sociale Zaken in zijn brief Ruimte voor (pedagogische) kwaliteit in de kinderopvang. Het herijken van kwaliteitseisen met meer oog voor maatwerk en leeftijden heeft veel consequenties voor het werkveld en toezichthouders. Asscher wil meer focus op de pedagogische kwaliteit in plaats van op de structurele kwaliteit. Uiteindelijk moet er een oordeel uitrollen dat ook voor ouders in één oogopslag duidelijk maakt hoe goed de kwaliteit van de betreffende locatie is. Dit kan worden gevat in een oordeel van zwak tot excellent.

Inspirerende voorbeelden

De werkwijze van toezichthouders en handhavers zal veranderen en Asscher gaat dit de komende twee jaar in overleg met de VNG en de GGD GHOR Nederland verder ontwikkelen. Asscher zegt in zijn brief op zoek te gaan naar inspirerende voorbeelden, ook vanuit andere sectoren en vernieuwende aanpakken.

Asscher heeft nu concreet voor ogen hoe hij, in samenwerking met de branche, het toezicht op kinderopvang wil verbeteren en wat daarvoor de komende jaren nodig is. Lees hier wat zijn plannen zijn >>

Gesprekspartner

Omdat de rol van de toezichthouder ten opzichte van het toezicht op de kinderopvang drastisch gaat wijzigen, komt er een training om te leren hoe de nieuwe kwaliteitseisen gehandhaafd moeten worden. ‘Het gaat niet simpelweg om het toepassen van nieuwe instrumenten’, schrijft Asscher in zijn brief. De toezichthouder krijgt een andere functie, namelijk de belangrijkste gesprekspartner zijn voor de kinderopvanginstelling over kwaliteit.

Pedagogische kennis

Aan de andere kant moet de eigenaar van de kinderopvanginstelling straks kunnen aantonen op welke manier hij voldoet aan de kwaliteitseisen. De toezichthouder moet vervolgens onder woorden kunnen brengen waar de kwaliteit eventueel nog onvoldoende is en waarom. Toezichthouders zullen straks meer dan ooit in staat moeten zijn om specifieke situaties goed in te schatten en dat vraagt om veel pedagogische en juridische vakkennis.

Bijscholing

In 2015 start er een deskundigheidsbevorderingstraject voor toezichthouders. Het ministerie dekt de kosten van deze scholing. De inhoud van deze scholing is afhankelijk van de herijking van de kwaliteitseisen en het nieuwe toezicht- en handhavingskader. Asscher start in 2015 ook met de voorbereidingen voor een implementatie- en communicatietraject gericht op de voorbereiding van ondernemers en pedagogisch medewerkers. Allereerst moet iedereen op de hoogte worden gesteld van de veranderingen. Vervolgens moeten kinderopvangprofessionals straks adequaat gaan handelen.

Lees meer in de brief van minister Asscher >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.